Hjertet mot steinen

en overlevendes beretning fra Utøya

av (forfatter) og Erik Møller Solheim (medforfatter).

Cappelen Damm 2012 E-bok

Pracon overlevde Anders Behring Breiviks angrep på Utøya 22. juli 2011. Han forteller her hvordan han opplevde sitt første opphold på Utøya, hvordan han overlevde ved å spille død og om hvordan han har forholdt seg til begravelser, minneseremonier og fengslingsmøtet.

ISBN13 9788202391638

EAN 9788202391638

Genre Personlige beretninger

Omtalt sted Utøya

Omtalt person Adrian Pracon

Vannet rakk meg omtrent til livet da jeg så ham komme ut bak buskene. Det var to veier ut på odden, om man ikke skulle gå rett gjennom krattet. Den hadde jeg selv tatt, over steinene ute ved vannkanten på øyas sørside. Den andre var en sti som om ned fra Skolestua og buet seg ut gjennom en åpning i løvverket på østsiden av odden.

Det var fra denne stien at han kom gående. Rolig og kontrollert stilte han seg på et utspring knappe sju meter fra hvor jeg stod. Blikket hans var som låst på de som svømte der ute. Jeg krøket meg sammen og ble stående halvt vendt mot ham, halvt mot vennene i vannet. T-skjorta klistret seg til brystet. Han hevet noe som liknet et automatvåpen og la kinnet inntil. Der ute kunne man se omrisset av et titalls hoder i vannskorpa. Så fyrte han av. Det var et smell ulikt noe annet jeg har hørt. Et metallisk ”klank”, etterfulgt av en dyp og rungende bass. Ute i fjorden reiste det seg en hvit søyle seg før den la seg ut som regn over vannet. Ikke i nærheten. Han siktet og fyrte igjen. Denne gangen traff skuddene et helt annet sted. Slik han stod plassert, helt nede ved vannskorpa må det ha vært vanskelig for ham å sikte. En millimeter for høyt og kula traff ti meter for langt. En millimeter for lavt og kula gikk ti meter for kort. Han fyrte av et nytt skudd. Bom igjen.

Dette var ikke en mann som skjøt for å skape frykt. Han skjøt for å drepe. Mine kamerater der ute svømte for livet. Mens jeg stod så stille jeg kunne i vannet, fikk jeg en følelse av ha sett ham før. Var det i en Nazi-film? Buksene var på militært vis brettet oppi støvlene. Håret var sirlig gredd bakover. Blikket steinhardt.

Etter et par skudd senket han våpenet og ropte: ”Jeg skal drepe dere alle!”

Det kom ut av ingenting. Fra å virke likegyldig og rolig, vippet han plutselig ut av balanse. Han nølte litt, nesten selvbevisst, før han skrek igjen, denne gangen så høyt at stemmen sprakk.

”Dere skal dø!”

Man beskytter ingen ved å prøve å kontrollere historien om Utøya. Men ved å åpne den opp og vise den i alle sinenyanser kan vi gjøre den til allemannseie. Først da vil vi som fellesskap kunne lære av det som skjedde. Og jenta i vannet, og alle de 76 andre som Anders Behring Breivik drepte den 22. juli, vil ikke ha dødd forgjeves.

Jeg har aldri trodd på et liv etter døden. Men det er noe med de stedene der folk har mistet livet. Det forandrer seg liksom for alltid. Som om de døde har lagt igjen sine avtrykk der.

Og da baugporten gikk opp og Hovedhuset,fotballbanen og brygga sakte,men sikkert kom til syne, føltes det ikke lenger som øya fra marerittene, men den jeg hadde kommet til for første gang noen uker siden.

Det er sånn jeg husker denne første kvelden på Utøya, da området sakte, men sikkert fylte seg opp med nye fargerike halvkuler. Det var en forventningslykke som satte alt annet i skyggen.

Ei foreløpig liste over hva jeg har lest i 2012. Det er ikke så mye å skryte av foreløpig. Men lista vil bli oppdatert fortløpende.

• "Tragedien som samlet Norge - 22.07.2011" av Einar Solvoll
  • "Drømmen om en baby" av Julianne Nygård
  • "Den store psykologiboka" av Catherine Collin
  • "22.07.11 - fra hat til kjærlighet"
  • "Det sterke kjønn - min kamp for å bli kvinne" av Marianne Nordli
  • "Med livet som innsats - historien om en redningsaksjon på Utøya 22. juli 2011" av Bjørn Juvet
  • "I Mikkels lys - en pappas fortelling" av Torgeir W. Skancke
  • "Lever - Utøya 22.7" av Emma Martinovic