Hjerter i chili

Aschehoug 1991 Innbundet

Bokens unge par, Tita og Pedro, elsker hverandre, men får ikke gifte seg. Tita er yngste datter,og ifølge familietradisjonen er det hennes plikt å stelle for moren til hun dør. For å kunne være nær sin elskede går Pedro med på å gifte seg med Titas eldre søster Rosaura. Titas liv blir på kjøkkenet, husets hjerte. Her lager hun de vidunderligste retter,omhyggelig og lidenskapelig tilberedt, som har forunderlige virkninger, ikke bare på Pedro. Og Titas og Pedros kjærlighet - den overvinner alt.

Utgivelsesår 1991

ISBN13 9788203165580

EAN 9788203165580

Omtalt sted Mexico

Tita og Pedro elsker hverandre, men fordi Titas mor har bestemt at Tita aldri skal få gifte seg og at hennes skjebne er å ta seg av moren så lenge hun lever, kan de aldri få hverandre. I stedet gifter Pedro seg med Titas søster Rosaura, og håper dermed at han likevel skal få være i nærheten av Tita. Men han har ikke tatt høyde for gamlemors haukeblikk som er over alt ...

I mens tilbringer Tita sitt liv på kjøkkenet, der hun tryller frem de mest fantastiske retter. Man får inntrykk av at det mexicanske kjøkken utelukkende består av mat som det reneste afrodisium, slik effekten på enkelte tidvis er.

Underveis skjer de mest magiske ting, og selv etter at Titas gamle mor er død, fortsetter denne onde og strenge kvinnen å plage Tita med sine formaninger. Årene går og spørsmålet er om Tita og Pedro noen gang skal få forløst sin kjærlighet til hverandre.

Jeg ble svært skuffet over denne boka, som jeg synes tar vel mye av. Fortellerstilen er heller banal, og når ikke opp mot Isabel Allende da hun var på sitt beste. Til det er den for klisjefylt og språket er for lettvint. Det som var bra med boka tross alt, var at den var lest ut i løpet av en formiddag. Den kommer neppe til å sette noen varige spor hos meg.

Det finnes en del bøker som har et spesielt fokus på mat og drikke.
Kulinarisk litteratur, rett og slett.

Ikke kokebøker - selv om mange av bøkene inneholder også matoppskrifter.

Her er det altså snakk om skjønnlitteratur som leses med vann i munnen og en anelse av deilige dufter i nesen...

Helst vil jeg ha bøker på norsk på denne listen, men unntak kan taes til vurdering.

Takk til alle som kommer med velsmakende forslag!

Bon appétit! Enjoy! Vel bekomme! Hyvää ruokahalua! ¡Buen provecho!
Bom apetite! Vælgagnist! Jó étvágyat! Verði þér að góðu!
Dobrú chuť !
Ith gu leòir! Bonum appetitionem! Selamat makan! Kia mākona!

"spiselige" titler.

..som anbefales på det varmeste! Noen lest på spansk, andre på norsk (de fleste finnes oversatt) Stikkord: magi, fortellerglede, eksistens, historie.. Tar gjerne imot tips om nyere lat-am. litteratur ( siste tiåret) Har fått med meg et tips om Bolaños "Ville detektiver", den skal leses snart..:)

• "Ya-Ya-jentenes hemmelige nedtegnelser" av Rebecca Wells
  • "Lysnatt" av Alice Hoffman