Hjerteknuseren

Strawberry Publishing 2021 E-bok

Hjerteknuseren er en ny roman fra prisbelønte og bestselgende forfatter Anne B. Ragde, som handler om et strevsomt forhold mellom en mor og hennes voksne sønn.

Jonetta lengter etter balanse. Den balansen hun kjenner når hun svømmer i tjernet, eller når hun åpner for vanntanken på utedusjen og lar det lunkne vannet skylle over seg. Hun lengter etter freden det er i å sitte med et kryssord, med reiseradioen durende i bakgrunnen. Det enkle livet der morgenkaffen får ta den tiden den vil.

Alt dette har hun på hytta, men hun har Ragnar der også. En voksen sønn uten jobb, med bunker av uåpnede regninger på gutterommet hjemme. En voksen sønn som reiser på ferie med mor og tar det beste soverommet, bestemmer hva de skal se på tv, svarer med enstavelsesord, dersom han svarer i det hele tatt, og etterlater seg runkestive T-skjorter og møkkete sengetøy som mor må ta hånd om.

Hvor ble det av gutten hennes, han som kunne si at han elsket henne uten å ane hva ordet betydde? Hvordan skal Jonetta klare å nå inn til denne store, fremmede, lukkede mannen som er sønnen hennes? Og vil hun det?

I løpet av et par ferieuker får dramatiske hendelser alt agg til å komme opp til overflaten. Og spørsmålet er: Når er det nok? For til slutt er det ikke er annet igjen mellom Jonetta og Ragnar enn de avgnagde knoklene av en familie.

Anne B. Ragde skildrer innsiktsfullt, humoristisk, urovekkende og dypt alvorlig forholdet mellom foreldre og barn. Hvor langt kan man strekke seg før noe uerstattelig brister?

Forlag Strawberry Publishing

Utgivelsesår 2021

Nei, dette var nedtur etter Neshov-bøkene må jeg si! Det er ikke nødvendig å bruke 3/4 av boken på å fortelle om hvordan Jonetta vandrer halvnaken rundt i skogen, myra og tjernet ved hytta og lurer på hvordan hun skal få kastet ut Ragnar på 25 år som fremdeles bor hjemme. Og kaster hun ham egentlig ut? Slutten er veldig ullen synes jeg.
Og hva skjedde med Tonje? Alt for mange tråder som bare koker bort i kålen her for meg.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

En merkelig historie med en enda merkeligere slutt. Synes nok denne falt i gjennom.

Jeg har ikke lest noe av Anne B. Ragde siden 2007, og det er en stund siden. Siden den gang, har hun som mange andre byttet forlag.

Jeg har ikke lest noe av Ragde på lenge for er ikke så veldig flink til å lese romaner. Det hender seg nå og da, og dette er boka som har gjort meg mer nysgjerrig enn de andre bøkene hun har utgitt i det siste.

Arbeidsledighet og hjemmeutfordringer
Dette er en mørk liten bok på under tre hundre sider om familieforhold. Om mor og sønn som har en tendens til å gå hverandre på nervene. Spesielt etter at han drikker så mye at han må fraktes på sykehus for å pumpes. Jonetta drømmer om å være alene. Gjøre litt som hun vil. Hennes sønn Ragnar er tjuefem år og arbeidsledig. Derfor kan det bli litt tett på, også når han blir med på hytta. Sammen har de hunden Boje som nærmer seg tretten år. Ragnar har ikke far lenger siden han døde i en ulykke da Ragnar var seksten år.

Etter pumpingen og etter et sterk ønske om å være alene, skjønner Jonetta ta hun må stille noen krav til sønnen, men noe oppstår, slik at hun må dra vekk fra hytta i noen dager.

Må ærlig innrømme at jeg aldri før har hørt navnet Jonetta, så det tok litt tid å venne seg til det. Ofte i krimbøker og romaner brukes det noen rare og tunge navn. Det gjør det i denne boka også, men navn er navn. Likte at karakterene var noe sære og familien noe dysfunksjonell. Det er alltid interessant å lese om. Men ble litt lei av nakenhet i boka. Jonetta spradet naken nesten enhver anledning hun var alene. Greit nok det, men det er ingen spenningsfaktor. Likte å lese om sønnens arbeidsledighet i tjueårene, noe dessverre mange opplever og er svært aktuelt.

En mystisk sak dukker opp
Underveis dukker det også opp en annen karakter som forsvinner, som gjør til at politiet vil stille spørsmål både til Jonetta og Ragnar. Om man får oppklaring i saken eller ikke, røper jeg selvsagt ikke, men syntes det var et kjærkomment avbrekk. Jeg leser heller om et mysterie i stedet om en godt voksen kvinne som sprader naken. Ofte forsvinner det jo mennesker i virkeligheten også, og syntes at den saken var relevant i handlingen. Det løftet ting litt opp og det er jo ikke bestanding man får svar på alt i virkeligheten, heller. Jeg vil heller lese en bok der man må spekulere litt i stedet for å få det inn med teskje.

Ingen topp roman, men den var lettlest, underholdende og hverdagslig uten å overdrive. Det som skuffet mest var nok slutten som var vel slapp, og man forventet nok noe mer, men aner ikke hva. Det ble noe lettvint over det. Men likte å lese om det krevende mor og sønn forholdet, hunden og Jonettas forhold til naturen.

Fra min blogg: I Bokhylla

Blir det et bedre leseår enn 2020? (35 bøker)

• "Gullungen" av Gunn Marit Nisja
  • "Sommeren før dagen i mars" av Marit Reiersgård