Hjernesterk

hvordan fysisk aktivitet styrker hjernen

av (forfatter), Haakon Larsen (oversetter) og Per Andreas Tønder (oppleser).

Cappelen Damm 2019 Lydfil

Utgivelsesår 2019

Format Lydfil

ISBN13 9788202578138

EAN 9788202578138

Viktig og tankevekkende bok.
Litt mange gjentakelser som gjorde at den ikke får toppscore.
Anbefales!

God skrevet bok om det alle vet; at trening er sunt. Men, det som er flott med denne boka er at den gir nytt og nyttig påfyll til HVORFOR det er slik, HVA som skjer i hjernen og med masse godt og grundig forklart om hjernens funksjoner flettet inn. Inspirerende og bra!! Hør den på lydbok, ut og GÅ !!

Dette er kanskje den mest nyttige boken jeg har lest om hjernen. Den tar for seg helseaspektene for hjernen rundt det å holde seg fysisk aktiv. Boken viser til masse forskning og levner ingen tvil om hvor bra fysisk aktivitet, spesielt kondisjonstrening er for hjernen, hvordan det bl.a. bedrer hukommelsen og våre kognitive evner. Han påpeker også at det ikke er størrelsen på hjernen det kommer an på, og peker på selveste Einstein som ikke hadde en stor hjerne å skryte av, men var likeså intelligent.
Boken kommer med mange interessante påstander, som f.eks. at nye hjerneceller ikke bygges hos de som er deprimerte. Boken tar også fram fenomenet "Runners high", en slags ruset tilstand man kan komme i hvis man løper over en viss tid, over 45min, og da kan man på en måte oppleve at man kunne løpt for alltid. Forfatteren selv beskriver følelsen som fullstendig magisk. En annen ting han vektlegger er hippocampus, der hukommelsen vår holder til og hvordan trening påvirker dette området i hjernen i positiv retning, ved at det bl.a. dannes nye hjerneceller der.
Selvom boken er ypperlig så ser jeg den har noen spekulative evolusjonstanker, spesielt rundt det med ADHD og noen små feilaktige tanker rundt kosthold og at mettet fett kan redusere antall nydannede hjerneceller. Her henvises det ikke til noen kilder, selvom boken innholder et ganske greit kilderegister for mye av det andre som tas frem.

• "Den emosjonelle revolusjon" av Kathrine Aspaas
  • "Spiselig - en fortelling om maten og mennesket" av Birger Svihus
  • "En veldig kort historie om nesten alt" av Bill Bryson
  • "Tenåringshjernen - hjerneforskerens overlevelsesguide til livet med ungdom" av Frances E. Jensen
  • "Magisk jul" av Line Therkelsen
  • "Høy på deg sjæl - endorfin som medisin" av Aili Hannisdal
  • "Musikk og hjernen - om musikkens magiske kraft og fantastiske virkning på hjernen" av Are Brean
  • "Marshmallowtesten - nøkkelen til viljestyrke" av Walter Mischel
  • "Demensbrems - god hukommelse hele livet" av Andreas Engvig