Hjemsøkt

nest etter Gud

av (forfatter) og Kin Wessel (illustratør).

Aschehoug 2006 Heftet

Petter Hortten er tilbake i Norge etter fire år i København som Thomas av Boueberges sekretær. Det er 1703, og Petter er veiviser for pavens utsending, nuntius Michelangelo dei Conti, som ønsker å se Norge. Petter føler et personlig ansvar for nuntius' sikkerhet, og overvåker pavens utsending nøye. En sen kveld blir han vitne til at nuntius dei Conti har et hemmelig møte med militærbonden Halvor Justesen. Dagen etter blir Justesen funnet død. Dette er den tredje romanen om Thomas av Boueberge og Petter Hortten.

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788203190865

EAN 9788203190865

Serier Aschehoug krim Thomas av Boueberge og Petter Hortten (3)

Genre Krim Historisk litteratur

Omtalt tid 1700-tallet

Tildelt litteraturpris Rivertonprisen 2003 Glassnøkkelen 2004

Tåpen tror alle andre er tåper.

Lån hver mann ditt øre, men kun få din stemme; hør hver manns mening, men spar din egen dom.

Hvem kan vite hva som er godt, og hva som er ondt? Hva som er rett og hva som er galt? Hele sannheten er aldri synlig, og fremtiden har alltid dulgte kroker som ingen får se før det er for sent.

Jeg tror at teologenes motto er: Hva som ikke er et problem, kan bli det!

Norge er som en vise hvor du stadig kommer på nye vers, og vet at du aldri vil synge det siste. Du vil aldri bli ferdig med å se dets variasjoner, aldri ferdig med å oppleve dets rikdom.

Krim er stort sett ikke så fristende å lese, bortsett hvis det handler fra tidligere tider. Da blir det så mye mer spennende

Bøker vi ønsker oss :-)

• "Kongefrykt - nest etter Gud" av Kurt Aust