Hjemkomsten

av (forfatter), Kjell Olaf Jensen (oversetter) og Gisken Armand (oppleser).

Schibsted 2009 CD

Granada, 2001. Britiske Sonia Cameron er i 30-årene og på ferie i den spanske byen for å lære seg flamenco. Men ved et tilfeldig kafébesøk blir hun trukket inn i en dramatisk fortelling fra den spanske borgerkrigen. Sytti år tidligere huset den samme kafeen familien Ramirez, en familie på seks som alle fikk kjenne virkningene av krigens konflikter på kroppen.

Forlag Schibsted

Utgivelsesår 2009

Format CD

Omtalt tid 1918-1939 2000-2009

Omtalt sted Spania

Nei, denne ble kjedelig... Historien i seg selv er i og for seg ok, men den ble for langtekkelig... Sidetallet kunne fint vært halvert.. "Øya" er mye bedre enn "Hjemkomsten".

I forhold til Øya var denne boken en skuffelse. Hislop bruker akkurat samme "oppskrift" til historie som sist: "Ung dame fra London, som lever i et miserabelt forhold, drar avsted til sin mors hjemland, og får vite om hennes ukjent fortid". Kunne ikke Hislop valgt en annen vri denne gangen? Historien er også ganske langdryg. Når det er sagt, er det spennende hvordan Hislop integrerer fakta fra historiske hendelser i sine bøker, og det inspirerte meg til å sette meg ned og lese mer om Spanias historie. Derfor gir jeg boken terningkast fire og ikke tre.

Denne boka ble rett og slett kjedelig og jeg hadde problemer med å lese den ferdig. Hadde forventet noe mer fra denne forfatteren.

En virkelig dårlig kopi av Øya, akkurat samme plottet som utgangspunkt - og breddfull av klisjéer!

Denne ga jeg opp - jatt, jatt, jatt. Var ikke overveldende imponert over "Øya", og denne var enda verre. Ellers tusen takk, her finner jeg noe annet å bruke min dyrbare lesetid på.

Salvador, som hadde vært døvstum helt siden han ble født, var naturligvis den mest veltalendeav dem alle, og han hadde den mest elegante måten å kommunisere på.

Han nølte, som om han svevet i det usikre rommet mellom total fortvilelse og kompromissløs kjærlighet til denne piken.

Bøker som ligner bøkene til JoJo Moyes. Stikkord: Lettlest, sårt og vakkert, romantisk, fargerike karakterer. Tankevekkende og underholdene.

Merk: Forfatterne på lista har ofte flere bøker som kan ligne.

Jeg har virkelig håvet inn masse forskjellig på loppis i år, gleder meg til mye lesetid i påsken, og håper jeg har funnet noen skatter her...

Har du hørt om flyttnøkler? En helt vanlig gjennstand som er kamuflasje for et transportmiddel som frakter den som er i berøringen med den over store avstander? Disse gjenstandene kan være hva som helst. Som gamle støvler, blikk bokser, gummi dekk eller bøker. Skjønner du hvor jeg vil henne? For uavhenig av magiske egenskaper og inflytelse fra Harry Potter kan bøker gjør nettopp dette; nemmelig transportere deg til fjerne steder. Helt til verden utenfor... Og verden utenfor er faktisk ikke så veldig liten. Den omhandler vel, for min del, omtrent alt som strekker seg utenfor Bergens bys usynlige grenser. Men jeg forholder meg da mest til bøker som strekker seg litt lenger enn det. Bøker som griper tak i verden utenfor livet slik vi kjenner det og berører nye mennesker, ukjente kulturer, fremmede samfunn og ulike religioner. Bøkene på denne listen gir et innblikk i andre menneskers dagligliv i deres hjemland, eller i livet som en fremmed og flyktning i den verden som vi kjenner så godt og tar så forgitt.

Det er blitt skrevet en del bøker om den spanske borgerkrigen og diktaturet som fulgte. Å lese historiebøker kan blir for faktaorientert - og hva var egentlig fakta i en slik situasjon? Gjennom skjønnlitteraturen kan man lære mye om hendelsene gjennom oppdiktete personer. Her er en rangert liste over bøker jeg har lest om temaet. Flere tips mottas med takk :)

Bøker hvor handlingen i en og samme bok er plassert i flere tidsrammer. Utstilte bøker i biblioteklokalene februar 2016.

• "Soloppgang" av Victoria Hislop
  • "Tråden" av Victoria Hislop