Hittebarnet

av (forfatter) og Morten Hansen (oversetter).

Gursli Berg 2021 Innbundet

London 1754. Seks år etter at hun var nødt til å etterlate sin nyfødte datter Clara på Hittebarnshospitalet, drar Bess Bright tilbake for å hente henne. Hun frykter det verste, at Clara kanskje er død, men ingenting kan forberede Bess på sjokket da hun får vite at datteren ble hentet for mange år siden, og det angivelig av henne selv. Livet blir snudd på hodet når Bess prøver å finne ut hvem som har bortført den lille jenta - og hvorfor.

I et stille og dystert byhus i utkanten av London, bor det en ung enke og hennes lille datter. Enken har knapt forlatt huset på et tiår. Hennes nære venn - en ung lege som jobber på Hittebarnshospitalet - klarer å overtale henne til å hyre en barnepike for datteren, selv om hun nøler med å ta inn en fremmed i hjemmet og livet sitt. Men fortiden truer med å innhente henne og rive hennes verden i stykker.

En fengslende fortelling om mødre og døtre, klasse og makt, og kjærlighet mot alle odds.

«The Familiars var årets mestselgende debut i 2019. Denne oppfølgeren skuffer ikke.» Stella magazine
«Hvis du liker suspense av typen «Mindhunter», så vil du elske denne boken.» Cosmopolitan

Biografi
Stacey Halls vokste opp i Rossendale i Lancashire, England. Hun studerte journalistikk ved University of Central Lancashire, og flyttet deretter til London. Hun har jobbet som redaktør og skrevet for aviser og magasiner som Psychologies, Independent og Fabulous. Hun ga ut sin første roman i 2019, «The Familiars», som har solgt mer enn 150 000 innbundne eksemplarer.

Forlag Gursli Berg

Utgivelsesår 2021

Genre Romantikk Historisk litteratur

Omtalt tid 1750-1799

Omtalt sted London

Hittebarnet er en utrolig spennende historisk roman. Den maler et bilde av London på 1700-tallet, med klesdrakter, oppførsel og ikke minst det enorme gapet mellom fattig og rik. Jeg så for meg de rikes parykker og klær opp mot de fattiges få eiendeler og harde kamp for tilværelsen. Stacy Halls skriver veldig godt og selve historien er til tider helt ulidelig spennende. For selv om en kanskje gjetter seg til noen ting, er det andre ting som er så gjemt i historien at en ikke forstår hvordan forfatteren har tenkt å få det til å henge sammen. Slutten på boken er veldig god, den har en bedre slutt enn jeg tenkte meg. Eller kanskje det var min fantasi som ikke strakk til.
Hele min omtale finner du på bloggen min Betraktninger

BOKOMTALE: Hittebarnet av Stacey Halls. Leseeksemplar fra Gusli Berg

Vi er tilbake i 1754. Bess har nylig fått en liten datter. Barnets far er død, og Bess har ikke mulighet til å ta seg av barnet. Hun møter opp på Hittebarnshospitalet. Planen er å komme tilbake å hente henne når hun får litt mer orden på livet. Seks år senere møter hun opp, men får da vite at datteren ble hentet dagen etter innleveringen - og at det var Bess som hentet henne selv.

Som mor er det jo umulig å bli påvirket av båndet og kjærligheten mellom mor og datter i historien. Det er fint å lese om. Likevel er det noe som gjør at jeg ikke helt kan "tro" på historien, og slutten får jeg ikke helt tak på, men det er kanskje bare meg ;) Likevel en fin roman.

Les hele omtalen her

God underholdning når man ønsket noe som er enkelthet og lettlest

• "Porselensmalerens hemmelighet" av Simone van der Vlugt
  • "Mrs. England - roman" av Stacey Halls