Hitra

Bonnier norsk forlag 2023 Innbundet

En åtte år gammel gutt forsvinner sporløst fra øya Hitra utenfor trøndelagskysten. Tre år senere er drapetterforsker Mia Krüger tilbake på øya, hvor hun tidligere forsøkte å ta sitt eget liv. En lokal jente ber henne innstendig om hjelp til å finne den forsvunne gutten, og Mia, som egentlig er ferdig som politi, klarer ikke annet enn å begynne jakten. Holger Munchs gamle enhet i Oslo er nedlagt, og da en seksten år gammel jente blir funnet brutalt drept på øya, med guttens navn skrevet i blodet, blir han tilkalt for å le-de etterforskningen.

Sammen går Mia og Munch løs på en sak som å viser seg å være mer intrikat enn noen kunne forestille seg.

Samuel Bjørks thrillere utgis av forlag over hele verden, og er en internasjonal suksess uten sidestykke.

SAMUEL BJØRK er pseudonymet Frode Sander Øien bruker som krimforfatter. Hans krimdebut, Det henger en engel alene i skogen (2013), vakte stor oppsikt internasjonalt, og er solgt til 35 land. Boken var nummer én i Tyskland, vant prisen for beste nykommer i Frankrike, og ble kåret til årets krimbok i Nederland. Også oppfølgerne Uglen, Gutten som elsket rådyr og Ulven ble bestselgere i flere land. De tre første bøkene i serien om Mia Krüger og Holger Munch er alle nominert til Bokhandlerprisen.

Forlag Bonnier norsk forlag

Utgivelsesår 2023

Serie Holger Munch og Mia Krüger (4)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Hitra

Jeg kjøpte boken fordi jeg syntes tittelen „Hitra“ hørtes inspirerende ut. Også omslagsbildet var svært inviterende, tenkte jeg. Ja vel, jeg fikk lyst til å gjøre en literarisk reise over Hitra med det samme, en øy jeg virkelig liker. Anmeldelsene jeg allerede hadde lest var utelukkende positive. Og heller ikke jeg ble skuffet, tvert imot. Jeg fikk definitivt føle min Hitra-opplevelse, vakre Fjellværøy inkludert. Naturbeskrivelsene var helt topp, samme gjelder de vakre ordene om øyfolket, det lokale sladderet samt næringslivet på Hitra, til og med „rikingene“ ble ikke glemt.
Men en krim er jo ikke bare geografi og samfunnsliv. Nei, selve handlingen var absolutt vellykket den også. God spenning, interessante vendinger og en del overraskelser. Et stort antall kapitler og masse korte setninger gjorde det enkelt til å holde orienteringen, mange navn og forskjellige perspektiver til tross. En del fagfolk venter internasjonal suksess og gir boka terningskast 6, men selv får jeg nøye meg med en 5-er her. Selv om karakterene holder vann og er absolut reale, makter jeg ikke å leve meg inn i alle. Hovedpersonene foretar seg altfor mye på egenhånd, noe som profesjonell politifolk verden rundt frarådes på det sterkeste. Altfor mange kapitler ender etter samme mønster, nemlig en telefon som gjør leseren nysgjerrig. Og i slutten synes jeg det er „én for mye“. Du får selv avgjøre om denne „én“ står for „forbrytelse“ eller „gjerningsmann“.
Nei, men dette er bare litt „luksuskritikk“, boken er virkelig leseverdig på alle måter. Takk for Hitra-turen, Samuel Bjørk.

Artig når en historie er lagt til et sted man kjenner godt, selv om jeg er enig med Ruth på Hjorten hotell at Frøya er vakrere.

Mia Krüger blir dratt inn i en mordetterforskning, men det trengs flere ressurser på den trønderske øyperlen. Holger Munch tilkalles fra Oslo, og radarparet starter jakten på en morder blant oppdrettsmillionærer, religiøse fanatikere, og en eklektisk blanding av lokale helter.
Underholdende og lettlest, men vel stort persongalleri.

Mangler spenning og persongalleriet ble slitsomt stort, en skuffelse.

Like spennende som de foregående.

Som en robot.
Det var slik det føltes noen ganger.
Som om han bare var en maskin.
Ingen glede i ting lenger.
Våkne i den store senga.
Pusse tennene.
Spise frokost.
Alene
Sitte foran den tomme tv-skjermen om kvelden.
Alene.

«Det var synd. Begynte nesten å føle meg litt som i en Agatha Christie-bok her.»
Dorothea smilte og fulgte henne rundt huset. Hun ble stående og rope etter Mia da hun var ute på plassen.
«Du får si fra hvis det er noe mer du lurer på.»
Hun smilte og la fingeren mot siden av nesa.
«Miss Marple, vet du.»

Lager en liste over bøker jeg ønsker å lese, mange av dem faktisk basert på omtaler her på bokelskere.no.
Mest som en huskeliste for meg selv.
Lista er i stadig endring, noen bøker blir lest ferdig, og nye ønsker kommer til.
Mange forfattere som for meg vil bli nye bekjentskaper.
Uprioritert rekkefølge.

Min egen liste over leste bøker gjennom året

Bøker lest

Bøker eg har lest/hørt i 2023.
2023 var dessverre eit år med dårlig leselyst,
men då er det godt at det finnes lydbøker.

• "Stamina" av Thomas Bagger
  • "Hjertegress" av Johanna Mo