Hitlers varulv

av (forfatter) og Arild Meier Jakobsen (oversetter).

Ares forl. 2015 Innbundet

Günther Prien er den mest kjente av alle de tyske ubåtkapteinene. Han vokste opp i fattige kår i mellomkrigstiden i Tyskland. Han valgte tidlig en karriere på sjøen, men på grunn av de harde tidene endte han på land i den tyske arbeidstjenesten. Han meldte seg for en kort periode inn i Hitlers NSDAP, men valgte å melde seg ut igjen da han startet sin militære karriere i den tyske marinen. I oktober 1939 snek han seg inn på havnen i den britiske marinebasen Scappa Flow og senket et av den britiske marinenes stoltheter: HMS Royal Oak. Dette er sett på som å være det mest dristige ubåtangrepet gjennomført under den andre verdenskrig. Günther Prien ble senere en av de ubåtkapteinene som senket flest allierte skip. Han gikk ned med sin ubåt, U-47, og hele dens mannskap den 7. mars 1941. Det er Günther prien som selv har skrevet boken.

Forlag Ares forl.

Utgivelsesår 2015