Historien om Norge

Bd. 5

femti rike år

Gyldendal 2000 Innbundet

Dette er siste bind i fembindsverket Historien om Norge. Historien i dette bindet starter på 1950-tallet . Herfra følger vi mennesker og begivenheter fram til i dag. Har litteraturliste og stikkordregister.

Økonomisk liberalisering og effektivisering tapper distriktene for folk, samlivsmønstre endres ... Mot slutten av årtusenet står en urban livsform sterkere enn noensinne. Femte bind dekker de siste femti år av norgeshistorien. Det er en tid preget av gjenoppbygging og planøkonomi i begynnelsen, av kald krig og NATO-medlemskap, av kjærlighet til USA, men også av bilens revolusjon og fjernsynets magiske glans. Dessuten var det i disse årene man opplevde den store flukten fra landsbygda. Politikken seilte under flagget til et sosialistisk og etter hvert sosialdemokratisk Arbeiderparti. De seneste tretti årene skal stadig tydeligere komme til å stå i oljens tegn. Forurensning og miljøvern blir nye emner, innvandring av fjernkulturelle arbeidssøkende forandrer oss. Økonomisk liberalisering og effektivisering tapper distriktene for folk på en mer drastisk måte enn før. Samtidig endres samlivsmønstre, kvinnene forandrer sitt og menns liv. Mot slutten av årtusenet står en urban livsform sterkere enn noensinne.

Utgivelsesår 2000

ISBN13 9788205230323