Historien om Gottlob

av (forfatter) og NRK Radioteatret (utgiver).

Lydbokforlaget 2012 CD

September 1939. I en åpen livbåt utenfor vestkysten av Danmark møter vi sju mennesker som forteller hver si historie, hvert sitt bruddstykke av den uhyggelige og skremmende historien om den tafatte og kuede Gottlob. Hemmelige undergrunnsbevegelser i Sentral-Europa og tungindustriens rolle i rustningskappløpet danner bakteppe for hørespillet. I rollene: Jørn Ording, Bab Christensen, Per Sunderland, Lars Nordrum, Mona Hofland m.fl.

Historien om Gottlob utkom i 1941. I 1969 ble det laget hørespill, som rask ble en lyttersuksess. Historien utspiller seg i en liten livbåt i Nordsjøen 1939 etter at "Vadstena" har gått på en mine. Hovedpersonen, fortelleren, er på flukt etter å ha begått underslag i Norge. Syv mennesker havner i samme livbåt. Hver og en har en historie å fortelle, historier som på en merkelig og mesterlig måte forbinder alle sammen med den stakkarslige og tafatte Gottlob. Historiene tar for seg Europa på 30-tallet og de politiske dramaer som da utspilte seg, samt skjebnene til de syv som har havnet i samme livbåt. Vi blir kjent med den svenske direktøren Anders Lilja og hans vakre kone Esther, Bror Lindh, ungareren Ferenczi, en bulgarer med navn Eckert og en navnløs sydlandsk kvinne.

Forlag Lydbokforlaget

Format CD

Serie Krim og spenning fra Radioteatret

Genre Thrillere

Omtalt tid 1939-1945

Etter et skipsforlis i Nordsjøen havner syv mennesker i samme livbåt. Alle har en historie å fortelle. Historiene henger på en merkelig måte sammen og alle historiene henger sammen med den uskyldige Gottlob.
Romanen tar for seg Europa i den urolige tiden før siste verdenskrig.
Historien er godt skrevet og har en utrolig spennende begynnelse.

De 99 beste krimtitlene i det 20. århundret. Forøvrig er en serie på 13 bøker utgitt av Gyldendal/ De norske bokklubbene fra april 1994 til februar 1996, en del av denne listen. Fire bøker fra den opprinnelige lista ble vanskelige å spore og jeg fikk problemer med å legge dem til, ettersom dette var bøker jeg ikke har. De er Max Mauser (psev for Jonas Lie) Rittet fra Olesko, Torben Nielsen - Nitten røde roser, Hans-Krister Rönblom - Höstvind och djupa vatten og Dorothy Leigh Sayers - The Nine Taylors. Flinke sjeler kan få hjelpe til med å få lagt til disse;-D

• "Muren" av Torolf Elster
  • "Piken med linhåret" av Torolf Elster