Historien om Europa 1

1300-1600

oppvåkning

Gyldendal 2003 Innbundet

I denne boken tar forfatteren for seg Europas historie i årene 1300-1600. Europa er i denne epoken et kontinet herjet av pest og sykdom, krig og nød, men også en verdensdel der nye tanker og ideer oppstår og nedfeller seg i kunst og vitenskap. Forfatteren veksler mellom å trekke opp de store linjene og å gjøre oss kjent med mennesker og enkeltskjebner. Med litteraturliste og register.

Historien om Europaer et nytt, stort historieverk av Karsten Alnæs!1300.1600. Oppvåkning er det første av fire bind om Europas historie. I sin uforlignelige stil tar Karsten Alnæs i dette bindet et sveip over 300 år av Europas historie. Via ulike fortellinger makter Alnæs å gi et bilde av sentrale begivenheter, åndsstrømninger og kulturliv gjennom tre hundre år av historien til det sammensatte kontinentet vårt. Han starter med å fortelle om farsottenes og krigenes Europa, går videre med syv fortellinger om enkeltmenneskers skjebner på ulike steder av Europa, og avslutter med å ta for seg oppdagelser og oppfinnelser, renessansens Nord-Italia, gullalderens Spania og dronning Elisabeths England. Gjennom disse ulike fasettene makter han å gi et mangesidig, men helhetlig bilde av historien. Boka blir gjennomillustrert i fire farger med kunstverk fra epoken. Historien om Europa blir et skattkammer for alle som er interessert i historie!

Utgivelsesår 2003

ISBN13 9788205298125

EAN 9788205298125

Omtalt tid Middelalderen

Omtalt sted Europa

Noen av bøkene i hylla mi, fler kommer etterhvert.

• "Historien om Europa - 1800-1900" av Karsten Alnæs
  • "Historien om Europa - 1600-1800" av Karsten Alnæs