Historien om en anstendig familie

av (forfatter) og Kristin Gjerpe (oversetter).

Vigmostad Bjørke 2019 Heftet

1980-tallet. Somrene i det gamle Bari foregår i smugene mellom hvitmalte murvegger. Ungdommen møtes i de labyrintiske stredene som dufter av opphengt klesvask og putrende tomatsaus. Maria vokser opp sammen med sine to eldre brødre, Giuseppe og Vincenzo. Hun er liten og mørk, med stor munn og smale øyne som gnistrer som nålespisser. Hun er lidenskapelig, trassig og uforskammet, i besittelse av en villskap som skiller henne fra de andre jentene i bydelen. Der hun bor og lever er vold dagligdags; det er vanskelig å unnslippe den. Det eneste faste punkt i barne- og ungdomsårene er Michele, sønn av den mest ulykksalige familien i hele det gamle Bari. Vennskapet mellom Maria og Michele blir stadig sterkere til tross for fiendskapet mellom familiene deres, og til tross for alle slag livet gir. Så utvikler det broderlige vennskapet seg til intens kjærlighet. En kjærlighet som selv om den er umulig, fungerer som en beskyttelse mot resten av verden og mot forfallet som omgir dem.

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2019

ISBN13 9788241950698

EAN 9788241950698

Omtalt tid 1980-1989

Omtalt sted Italia

En oppvekstroman fra Italia på 1980-tallet hvor vi følger Maria De santis og hennes vennskap med Michele som kommer fra den "onde" Senzagne-familien. Godt skrevet med nydelige skildringer i litt Ferrante-stil sies det.

Omtalen min finner du her.

Bari på 80-tallet.
Maria er lillesøster til to eldre brødre. Hun er annerledes enn de andre jentene i området; vill, trassig, smart og lidenskapelig. På skolen har hun ingen venninner, men Michele kommer hun godt overens med. Det er ikke problemfritt, for familiene til de to unge, er bitre fiender. Faren til Maria er ikke til å spøke med, og når vennskap går over i voldsom kjærlighet, blir det hele en umulighet av dimensjoner.

Man får litt Ferrante-vibber av denne, men den når ikke opp til Napolikvartetten.

Liste over bøker i utfordringen.

• "Luften du puster" av Frances de Pontes Peebles
  • "Ingen ba for dem" av Khaled Khalifa
  • "Isfjell" av Niklas Turner Olovzon
  • "Søstre i krig" av Gill Paul
  • "Fuglefryd - hvordan skape kvitrende hager og balkonger" av Anne Havåg Holter-Hovind
  • "Kvinnen i den hvite kimonoen" av Ana Johns
  • "Naboens sønn - politietterforsker Avi Avrahams første sak" av Dror Mishani