Historien om Edvard Munch

dokumentarroman

Gyldendal 2011 Heftet

En bok om Edvard Munch; om kampen mot en uforstående samtid, om styrke og sårbarhet, om kvinnene i hans liv. Basert på Munchs egne nedtegnelser, førstehåndskilder og brev eller skrifter fra Munchs venner.

ISBN13 9788205420540

EAN 9788205420540

Omtalt person Edvard Munch

I etterordet av boka står det: "Boka kan leses som en roman, og at den først og fremst er en litterær rekonstruksjon av et liv, bygget på alt tilgjengelig materiale".
I begynnelsen var boka noe "dau" og jeg syntes det ble vel mye Ketil Bjørnstads synsing og meninger om mangt og mye rundt Munch. Mange dialoger, ja alt for mange etter min smak. Det ble som han la ordene i munnen på Munch, at han konstruerte mange dialoger, han lot oss også noen ganger ta del i hans drømmer,tanker osv. Når det blir presentert på den måten blir jeg litt skeptisk og stiller meg undrene til hva forfatteren ønsker med det. For meg ble det "fyllstoff" og jeg var ikke konfortabel med det.
Men som sagt, boka er ikke en biografi, og da kan vel forfatteren få ganske fri tøyler ang. det stoffet han behandler og presenterer leserne.
Boka tok seg veldig opp underveis for da ble det lagt vekt på autentiske brevvekslinger mellom Munch og andre og andre dokumenterte hendelser. Det falt virkelig i smak hos meg og jeg ble engasjert og syntes det ble interessant. Edvard Munch var jo en usedvanlig mann, en som ikke ga opp sin kunst når det stormet som verst, til glede for oss.
Jeg gir boka terningkast fire, og det mest pga begynnelsen som ikke helt falt i smak.

En fantastisk doku-roman om Edvard Munchs liv. Ketil Bjørnstad klarer kunststykket gi et solid innblikk i kunstnerens liv, samtidig som jeg etter endt lesing ville vite enda mer. Fra å ha et forholdsvis likegyldig forhold til Munchs kunstverker, har boka bidratt til at jeg har fått stor forståelse for kunsten han skapte, og Munch står nå som en av mine favoritt-kunstnere. Boken anbefales på det sterkeste!

Boka er en gave til den som er skrudd sammen noenlunde likt forfatteren, eller iallfall disponert for måten Bjørnstad skriver på. Hvordan kan det ellers ha seg at alle hans faksjonsromaner har gått rett inn hos meg ..? Jeg liker Munch-boka omtrent like godt som Oda-biografien, og begge leste jeg mens jeg var så ung at de ble reelle inspirasjonsbøker. Herlig. Jeg gleder meg til å lese begge disse bøkene på nytt, det aldri blir bortkastet å lese en bok som historien om Munch - den gir oksygen og spirit til de sinn som lengter mot og til noe i sitt eget indre. Bjørnstad har alltid hatt evnen til å servere denne medisinen til lesere.

Det er helt uforståelig at verken denne boka eller "Oda" er innlest som lydbok.

En dag ringer han (Munch) drosjeholdeplassen på Smestad.
Hvor mange biler står det der?
Fire, svarer en sjåfør.
Kom, alle sammen.
De fire bilene ruller opp foran Ekely.
Munch står og venter på dem med fire raker.
Snart står de fire drosjesjåførene i den digre haven og raker løv mens taksameteret går.

Døende kom jeg til verden. (Edvard Munch)

Ja, dette kan nok bli godt med tiden. Det mangler bare noen små feil, for å bli riktig godt. (Edvard Munch 1863-1944)

En tysker spurte meg: - Men De kan bli kvitt meget av Deres plager. Da svarte jeg: - De hører meg og min kunst til... Jeg ønsker å beholde disse lidelser. (Edvard Munch)

Han har innledet et malerisk forhold til en kvinne. Han kjærtegner henne med penselstrøk og bader henne i farver. Han elsker henne slik han ønsker å elske en kvinne; fra sitt eget ståsted, altbestemmende.

Etter tips her på bokelskere.no kjøpte jeg "Røde mølle" av Pierre la Mure på loppemarked. "Røde mølle" er en roman basert på kunstneren Henri Toulouse-Lautrecs liv. Det fikk meg til å tenke på andre romaner basert på store kunstneres liv - noen har jeg lest, noen har jeg bare hørt om. Jeg vil gjerne ha flere tips! (De bøkene jeg kjenner til, handler om europeiske kunstnere - dét er ikke noe vilkår for denne listen! Derimot har jeg lagt som premiss for meg selv at historiene skal være knyttet til kunstnere som faktisk har levd; romaner som f.eks. Lars Saabye Christensens "Modellen" faller utenfor i denne sammenheng, fordi den ikke er basert på en kunstner som faktisk har eksistert.)

Mange flotte bøker om Edvard Munch idet vi går inn i 150-års jubileet. Munch 150 år.

Bøker som er skrevet av eller omtaler bohemer.

født 12. desember 1863 i Løten,
død 23. januar 1944 i Aker