Historien om Ásta

hvor drar man om det ikke finnes noen vei ut av verden?

av (forfatter) og Tone Myklebost (oversetter).

Press 2019 E-bok

Hvorfor skal det være nødvendig å falle ned fra en stige for å skjønne hva som er viktig i livet? Sigvaldi ligger på et fortau i Stavanger, han er en gammel mann. «Min gode Gud, så urimelig jeg har vært i livet», tenker Sigvaldi. Plutselig vil han fortelle om Ásta, datteren. For det er så mye, så fryktelig...

For Ásta beveger livet seg mot katastrofen, igjen og igjen. Foreldrenes ekteskap tar slutt, de som elsker henne forlater henne - eller hun forlater dem. Veien bort fra Island fører til Wien, til kunststudier der, til poeten Jósef og kjærligheten.

Hvordan overlever vi katastrofene, hvordan minnes vi dem? Og hvordan fortelle om et liv - når ingen lever bare i nået, men alltid også i drømmen, minnet eller forventningen? Slik spør Sigvaldi, der han ligger på bakken i Stavanger. Slik spør Ásta, når hun forsøker å skrive til ham som var hennes livs kjærlighet. Og slik spør forfatteren - som har leid seg inn i et gammelt hus ved kysten som en annen idiot av en turist, for endelig å forsøke å få denne virkeligheten til å henge sammen.

Historien om Ásta er en svimlende, leken, rørende og mangesidig roman fra en av de største fortellerne i dagens litteratur.

Forlag Press

Omtalt sted Island Stavanger Wien

Kalman kan nok være krevende, til gjengjeld er nytelsen ved å lese bøkene hans stor.

Fantastisk skrevet, akkurat passe komplisert og krevende å henge med på skifter i fortellerstemmer og tid. Likte å bli utfordret til puslespillet det er å sette sammen historien. Til tross for tragedie på tragedie har boken en hjertevarm, fin og god stemning, med vakkert språk og en ektehet man skal lete lenge etter.

Stefansson leverer igjen og igjen! En bok for bokelskere. Slik skal det gjøres. Det hoppes i tid, men gjort så elegant og så poetisk , og mennesker og landskap blir beskrevet så godt og levende. Boken er proppfull av setninger å dvele ved. Anbefales!

Hvilken vakker bok!!!

Dere tror at livet er endeløst, og at det er mulig å gjøre allting i morgen. Men av og til kommer aldri morgendagen.

Den som kan prate lenge om dikterkunst uten å ruske seg selv i håret, løsne slipset, krølle skjørtet, burde trolig snakke om noe helt annet. Kanskje om hustaket helling.

Hvem er tjoret hardest fast til stolpen, den gamle kvinnen med denne praktfulle utsikten, ..., eller vi, omhyggelig festet til folkemeningen, tidsånden og alle disse verdiene som vi i stor grad har samtykket til og slukt uten å tenke oss om,...

Og hva er egentlig meningen med å snakke norsk? Nordmenn snakket islandsk for syv hundre år siden. Det var ingen grunn til å slutte med det, ingenting som tilsa det. Ligger forklaringen kanskje i deres hemmelige beundring for svenskene, og er norsk da nordmennenes mislykkede forsøk på å snakke svensk? Man slutter ikke bare å snakke morsmålet sitt, det er jo helt absurd. Et folk som mister språket sitt, kan like gjerne bo der oppe på den helvetes månen.

Et menneske som er fornøyd med sin lodd i livet, er en håpløs forbruker

Mest som en huskeliste for meg selv.
Mange forfattere som for meg vil bli nye bekjentskaper.
Uprioritert rekkefølge.

Kjører på med samme plan som tidligere, med å lese 52 bøker i året.

Forslag til bøker vi kan snakke om i bokklubben.

• "Melkemannen - roman" av Anna Burns
  • "Skår - tredagersroman" av Tommi Kinnunen
  • "Frøken Island" av Audur Ava Ólafsdóttir
  • "Reisen til livsvannet" av Bergsveinn Birgisson
  • "Omtrent på størrelse med universet - en slektsfortelling" av Jón Kalman Stefánsson
  • "Dora Bruder" av Patrick Modiano
  • "Svartstilla - roman" av Susanne Skogstad