Historie og moral

nazismen, jødene og hjemmefronten

av (redaktør) og Kjetil Braut Simonsen (redaktør).

Dreyers forlag 2020 Innbundet

De norske jødenes skjebne under annen verdenskrig er tragisk, dramatisk - og, skulle man tro, velkjent. Men alle sider ved historien er fremdeles ikke utforsket. Kontroversene rundt Marte Michelets bok om hjemmefronten og jødene høsten 2018 viser også hvor følelsesladd temaet er.

Den ukjente NS-loven om jøder ble aldri satt ut i livet. Hva gikk den ut på, og hvorfor var det så stor uenighet om den innad i Quislings regime? Hva var det London-regjeringen og den illegale pressen egentlig visste og skrev om jødenes skjebne? Hvordan endret omtalene av jøder og antisemittisme seg i den norske o.entligheten i kjølvannet av Holocaust-erfaringen?

Denne boken behandler disse spørsmålene og .ere ukjente eller lite undersøkte temaer knyttet til Holocaust i Norge. Den går inn på et felt der det historiske og moralske krysser hverandre. For det første rettes det fokus mot antisemittismen som ideologi og praksis, med vekt på okkupasjonstiden. For det andre tematiserer boken hvordan motstandsbevegelsen, eksilregjeringen og det demokratiske Norge forholdt seg til nasjonalsosialistenes forsøk på å tilintetgjøre jødene.

Forlag Dreyers forlag

Utgivelsesår 2020

Omtalt tid 1939-1945

Mye viktig materiale her. Det er sjelden å se en fagbok være så grundig og godt belagt med systematiske henvisninger og kildeoversikt. Samt veldig få skrivefeil. Henvisningene til kildene er også svært grundige. Skrivefeil hos kilden blir gjengitt, men på en slik måte at det framgår tydelig at det er kildens språk/skrivefeil.

Bøker eg har lest/hørt i 2023.
2023 var dessverre eit år med dårlig leselyst,
men då er det godt at det finnes lydbøker.

• "Ingen er uskyldig - antisemittisme og venstresiden" av Torkel Brekke
  • "Det norske jødehatet - propaganda og presse under okkupasjonen" av Bjørn Westlie
  • "1814 - krig, nederlag og frihet" av Rasmus Glenthøj
  • "Gutten som lurte Gestapo - et ukjent kapittel i Milorgs historie" av Harald Utter
  • "Norske kvinner i krig - 1939-1945" av Mari Jonassen
  • "Norske krigsprofitører - nazi-Tysklands velvillige medløpere" av Anette Storeide
  • "Over grensen? - Hjemmefrontens likvidasjoner under den tyske okkupasjonen av Norge 1940-1945" av Arnfinn Moland
  • "Skjebnemøte vest for havet - de beseiredes historie" av Thor Heyerdahl
  • "Profitørene - de ukjente landssvikerne" av Ola Karlsen