Himmelen er en samling

dikt

Oktober 2009 Heftet

Forlaget skriver om denne diktsamlingen: Himmelen er en samling er en gjentatt rørsle og en konstant omdannelse, strømning og forvandling, mellom det prosaiske og det mystiske: en uavbrutt bevegelse fra det helt nøkterne, hverdagslige og evidente til det uforståelige, gåtefulle og dulgte.

kroppen strekker seg utover i landskapet det sover en gammel mann i den minste av hendene dine skrukkete klær en genser som farges i drømme mørket åpnes jo lengre inn i mørket jeg går Himmelen er en samling er en gjentatt rørsle og en konstant omdannelse, strømning og forvandling, mellom det prosaiske og det mystiske: en uavbrutt bevegelse fra det helt nøkterne, hverdagslige og evidente til det uforståelige, gåtefulle og dulgte. Slik blir jeget i disse diktene, det som taler eller tiltales, mindre av en fast subjektivitet, enn en forbindelse, en vid sammensetning, en fortetning og en omfavnelse av varighet, endring og forgjengelighet. Det er et jeg som like gjerne kan ha feste i et landskap, et tre, en sort fugl eller et hvitt ark som i en kropp eller et sinn, og som er like nært knyttet til alt som finnes - og til alt som ikke lenger er.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2009

Språk Bokmål Nynorsk

vi går lengst ut på moloen
vi står ute i havet vinden salter ansiktene
våre hvite du sier du drømte at jeg red
på en stor rød hest manen var hvit landskapet grønt
sier du mens jeg skjenker myntete og bildet av moloen
forsvinner i det lysegrønne tevannet

jeg åpner knokkel
etter knokkel i ryggraden
slipper fugler ut

rødt blått slått gress

• "Barna fra Sukhavati" av Jostein Gaarder
  • "Verden finnes ikke på kartet - poesi fra hele verden" av Pedro Carmona-Alvarez
  • "Finne deg der inne og hente deg ut - dikt" av Lina Undrum Mariussen
  • "Solaris korrigert - dikt" av Øyvind Rimbereid
  • "Alle forteller meg hvor bra jeg er i tilfelle jeg blir det" av Audun Mortensen
  • "Historien om fru Berg - noveller" av Ingvild H. Rishøi
  • "Persepolis" av Marjane Satrapi