Himmelen bak huset

av (forfatter) og Øyvind Lauvdahl (illustratør).

Damm 2008 Innbundet

Jon bor sammen med pappaen sin i et hus i skogen. Jons mamma døde da han var liten, men hver kveld kommer hun inn til Jon og sier god natt. En kveld kommer hun ikke, og Jon får ikke sove. Da strekker pappa en tråd fra Jons rom til sitt eget, slik at Jon kan dra i tråden hvis han blir redd. Om natten våkner Jon. Han følger tråden, men den fører ikke inn til pappas rom - den fører Jon ut i mørket, til plankehytten han og pappa har bygget inne i skogen.

Forlag Damm

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788204138811

EAN 9788204138811

Filmatisert. En god bok om døden, sorg, trygghet i mørket, om å miste.
Henger sammen med de andre barnebøkene til Heivoll

Idet jeg åpner skapdøren, kjenner jeg lukten av tøy som har hengt lenge uten å bli brukt. Det lukter ull av alle genserne og luene og vottene som mamma har strikket. Jeg kjenner en annen lukt også. Det er lukten av mamma. Hele skapet lukter av mamma. Det er som om hun bor der inne, et sted bak alle kjolene og kåpene, og strikkegenserne, bare at jeg ikke ser henne. Det er som om Mamma har vært her inne hele tiden.

For ei tid tilbake startet jeg en tråd hvor jeg etterlyste bøker med den sympatiske farsfiguren. Dette var etter at jeg hadde lest flere bøker etter hverandre hvor faren var svært lite sympatisk, som Knausgårds "Ute av verden", Sofi Oksanens "Stalins kyr" og Harry Bernsteins "Den usynlige muren". Jeg greide ikke å komme på noen bøker som hadde kloke, sterke personligheter i farsrollen, og etterlyste tips på slike romaner. Heldigvis kom det inn mange gode forslag, og det er plass til flere :))

Barnebøker som håndterer temaet døden. Denne er på ingen måte i prioritert rekkefølge. Alle bøkene er fine på sin måte, dette er bare en oppramsing. Jeg vil legge til bøker fortløpende.

• "Mystisk møte - en roman om krigen" av Tor Edvin Dahl
  • "Kvinne blant konger - en biografi om prinsesse Astrid" av Trond Norén Isaksen
  • "Mandelas arv - 15 samtaler om kjærlighet, livet og lederskap" av Richard Stengel
  • "Sorg - ei lita bok om å være lei seg" av Kristian Fjellanger
  • "Huden er guden - en hudlege forteller om kroppens største organ" av Jon Anders Halvorsen
  • "Juleengler - vårt fineste julehefte" av Unni Lindell
  • "Levende torsk i skiver - trykkfeil fra norske aviser gjennom 25 år" av Jaran Dammann
  • "Nelson Mandela" av Teresa Grøtan
  • "Årets påskekrim - 13 kriminalnoveller fra spenningens mestere" av Johan Theorin
  • "Elsket og savnet - en gravferdskonsulents betroelser" av Anne Marie Brenne
  • "Juledrømmen" av Lori Evert