High fidelity

en roman om hjerte/smerte

av (forfatter), Knut Ofstad (oversetter) og Mads Ousdal (oppleser).

Lydbokforlaget 2001 CD

Rob Fleming er 35 år gammel, popfantast og nettopp forlatt av kjæresten. Han bor i ei lurvete leilighet omgitt av den nøye katalogiserte platesamlinga si, og begynner å lure på om tida er inne for å satse på familie og en skikkelig jobb. Men blir musikken da helt borte?

High Fidelity er en varm, sørgmodig og morsom roman om musikk, romantikk og samvittighetsnag - med treffende observasjoner av problemene med å bli voksen når man trodde man var evig ung, av menneskelige relasjoner og av de tingene som virkelig betyr noe i livet.
Rob Fleming er 35 år gammel og driver platesjappa Championship Vinyl i Sør-London, sammen med de to sære typene Dick og Barry. Når kjæresten Laura går fra ham, begynner Rob å lage liste over tidligere forhold og oppsøker topp-fem-eksene med mål om å finne ut hvorfor han alltid blir forlatt.
Hva skal han gjøre med livet sitt nå? Er tiden kommet for å innse livets realiteter og satse på familie og en skikkelig jobb? Men blir musikken da helt borte?
Mads Ousdal gir en levende fremstilling av Robs intime og selvopptatte monologer, hans passive desperasjon og hans evne til å havne i håpløse situasjoner.

Forlag Lydbokforlaget

Utgivelsesår 2001

Format CD

Jeg har lest High fidelity 3-4 ganger de siste 25 årene. Den første gangen, da jeg var 19, framsto platebutikk-eieren Robs liv som noe av en drømmesituasjon. Han har masse kjærester bak seg, utsikter til flere, selger plater og slipper unna med å være en ganske kjip fyr.

Nå er jeg ni år eldre (45) enn Rob (36) er i boka, og da jeg leste boka igjen i anledning min gjennomgang av hele Nick Hornbys forfatterskap, skjedde det samme som sist jeg leste den. Jeg plukket boka litt motvillig ned fra hylla, og hadde anklagene klare: Ja vel, 90-tallet, så var det oss igjen. Denne boka om en fyr som ikke vil bli voksen. Jeg er på et annet sted enn dette nå.

Den lange innledningen av romanen, med gjennomgangen av alle Robs eks-kjærester, er en av de svakere delene av High fidelity, etter min mening. Det er en seig start. Men så er jo hele boka også seig, men den er samtidig oppslukende. Mange snakker om hvor morsom High fidelity er. Den er det, men mindre og mindre for hver gang jeg leser den. Forfatteren utleverer aldri Rob til leserens latter. Han blir aldri karikert.

Og Hornby er en listig forfatter. Boka kan på overflaten virke vimsete, men det er underliggende tråder og dramaturgi som selvsagt ikke er tilfeldig.

High fidelity er en dypt alvorlig bok om livets tyngde, og har ingenting med 90-tallets ironi-stempel å gjøre. Du har selvsagt lest den før, les den igjen. Filmen trenger du ikke se.

Her har jeg samlet alle lydbøkene som er blitt anbefalt i en diskusjon om lydbøker.

(Nesten) alle bøkene som Rory Gilmore i serien "Gilmore Girls" leste eller nevnte!

Bøker lest 2018

Våren 2021 leser jeg meg gjennom Nick Hornbys forfatterskap.

Disse bøkene inngår i min permanente samling

• "Tribunefeber" av Nick Hornby
  • "Pynt - roman" av Torgrim Eggen
  • "Hilal - roman" av Torgrim Eggen
  • "High Fidelity" av Nick Hornby
  • "Et godt menneske" av Nick Hornby
  • "Forfengelighetens fyrverkeri" av Tom Wolfe
  • "Røyksopp" av Fay Weldon
  • "Vernon God Little - en komedie i dødens nærvær fra det 21. århundre" av D.B.C. Pierre
  • "Døden tar buss - roman om en forbrytelse" av Maj Sjöwall
  • "Den dypeste grunn" av Graham Greene