Hevneren

av (forfatter) og Gry Brenna (oversetter).

Gyldendal 2005 Heftet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Den canadiske milliardæren Steve Edmond ønsker hevn over sitt barnebarns morder, den paramilitære serberen, Zoran Zilic. Zilic drepte den unge hjelpearbeideren i Bosnia for seks år siden og nå vet Edmond nok til å kontakte advokaten Calvin Dexter, en tidligere Vietnam-soldat. Det som begynner som en personlig vendetta går snart over til å bli et farlig spill om internasjonal terrorisme.

En ung amerikansk hjelpearbeider, Ricky Colenso, blir brutalt myrdet i Bosnia. Det er den halvmilitære gruppen til serberen Zoran Zilic som står bak drapet. Rickys bestefar, milliardæren Steve Edmond, kontakter Calvin Dexter. Dexter er en vanligvis respektert advokat med adresse i New York. Men han går også under navnet Hevneren. Hevneren følger sporene til Zilic og hans hjelpere. Han oppdager raskt at det finnes folk som prøver å beskytte morderen; folk som har større planer enn å gi en bestefar rettferdighet.Terningkast 5. «Glimrende gjort og svært lærerikt.»Jon H. Rydne, VG «Mesteren er fortsatt mester . i thrillerform er den helt uimotståelig.»Kurt Hanssen, Dagbladet«De gamle er i sannhet eldst . Denne romanen er etter de fleste mål helt på høyde med legendariske Sjakalen.»Terje Stemland, Aftenposten«En indrefilet av en thriller, slik vi husker Forsyth fra Sjakalen og Varulv.»Knut Holt, FædrelandsvennenFrederick Forsyth ble verdenskjent da han utga sin første thriller, Sjakalen (norsk utgave 1971), som i dag regnes som en klassiker. Han gjør alltid grundig research og bruker sin store detaljkunnskap til å levendegjøre stoffet. Blant bøkene han har utgitt, er: Krigens hunder (norsk utgave 1984), Varulv (1975), Den fjerde protokoll (1984), Forhandleren (1989) og Veteranen (2002).

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788205337459

EAN 9788205337459

Genre Thrillere

En bok med driv og mye bakgrunnskunnskap, noe som er vanlig i bøkene til Forsyth. Jeg vil nok lese flere av bøkene hans.

Paul Devereaux hadde brukt mange år på å sette seg inn i terrorisme generelt, og de variantene som utgikk fra den arabiske og muslimske verden spesielt, og som ikke nødvendigvis var den samme.
Han hadde for lengst kommet til den konklusjonen at den vestlige jamringen om at terrorisme hadde sitt utspring i fattigdom og nød hos dem som Fanon hadde kalt "jordens fordømte", bare var noe likegyldig, politisk korrekt psykobabbel.

• "The negotiator" av Frederick Forsyth
  • "The deceiver" av Frederick Forsyth