Hevneren

av (forfatter) og Gry Brenna (gjendikter).

Gyldendal 2004 Innbundet

Den canadiske milliardæren Steve Edmond ønsker hevn over sitt barnebarns morder, den paramilitære serberen, Zoran Zilic. Zilic drepte den unge hjelpearbeideren i Bosnia for seks år siden og nå vet Edmond nok til å kontakte advokaten Calvin Dexter, en tidligere Vietnam-soldat. Det som begynner som en personlig vendetta går snart over til å bli et farlig spill om internasjonal terrorisme.

Ny internasjonal thriller fra Frederick Forsyth . den første siden 1996 En ung amerikansk hjelpearbeider, Ricky Colenso, blir brutalt myrdet i Bosnia. Det er den halvmilitære gruppen til serberen Zoran Zilic som står bak drapet, og Rickys bestefar, milliardæren Steve Edmond, vil ha hevn. Han vil bringe Zilic for amerikansk rett. Han kontakter Calvin Dexter, en vanligvis respektabel advokat med adresse i New York. Dexter går også under navnet Hevneren. I all hemmelighet påtar han seg oppdrag for fortvilte mennesker som ikke finner rettferdighet. Hevneren følger sporene til Zilic og hans hjelpere .; og oppdager at det finnes folk som prøver å beskytte morderen. Folk som har større planer enn å skaffe en bestefar rettferdighet. Frederick Forsyth ble verdenskjent da han utga sin første thriller, Sjakalen (norsk utgave 1971), som i dag regnes som en klassiker. Han gjør alltid grundig research og bruker sin store detaljkunnskap til å levendegjøre stoffet.

Utgivelsesår 2004

• "Morderens time" av Alistair MacLean
  • "Kodeknekker" av Alistair MacLean
  • "Ikon" av Frederick Forsyth
  • "Guds knyttneve" av Frederick Forsyth
  • "Får vi låne Deres mann? - og andre komedier fra det erotiske liv" av Graham Greene
  • "Kobra" av Frederick Forsyth