Hevnens engel

historisk kriminalroman

av (forfatter) og Jørn Roeim (oversetter).

Tiden 2004 Innbundet

Lensmann Harald Morell og hans medhjelper, Johan Anundson, tror de har å gjøre med et selvmord. Når de finner et nytt menneske brutalt drept med en ljå setter de i gang en etterforskning som snart peker på at det vil skje enda flere voldshandlinger. På ljåen er det risset inn fire bokstaver. Hva betyr disse?

Hevnens engel utspiller seg i et tilsynelatende trygt miljø. Men på den svenske landsbygda på 1840-tallet skjer mordene overlagt og brutalt. Det første ser ut som et selvmord, og både lensmann Harald Morell og hans medhjelper Johan Anundsson lar seg lure. Det andre er åpent brutalt, utført med ljå. Og på ljåens skaft er fire bokstaver risset inn. Etterforskningen rundt den ljådrepte mannen tyder snart på at flere voldsgjerninger er i vente. Er de fire bokstavene en hilsen fra morderen? Lensmann Morells arbeid fører ham til til nye trakter og nye skremmende møter. Hevnens engel utspiller seg på den svenske landsbygda på 1840-tallet, i et miljø som på overflaten er det tryggeste man kan tenke seg.Dette er forfatterens debut som kriminalforfatter, men han har flere både voksen- og barnebøker bak seg.Han vant prisen Flintyxan for beste historiske krimroman 2002.

Forlag Tiden

Utgivelsesår 2004

Genre Spenning

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Sverige

Her er et knippe bøker jeg har tenkt å komme igjennom i løpet av sommermånedene. Her forventer jeg å finne nokså ny, men litt "umoderne" krim - det vi si krim/spenning med handling litt tilbake i tid og/eller i rustikke og naturnære omgivelser. Og med dertil hørende typer mennesker.

Flere lyst til å lese bøker.

• "Vredens dag - roman" av Kurt Aust
  • "Blacklands" av Belinda Bauer