Hevnens alkymi

Aschehoug 2010 Heftet

Even Vik er overvåket. Brorskapet De usynlige brødre forlanger at han løser koden i en gammel matematisk-alkymistisk skrift, ellers vil det gå utover hans sønn. Men Even finner ingen fornuft i den gamle teksten. Han slår seg sammen med Aloysia. Hennes mann ble drept av brorskapet. Sammen prøver de å uskadeliggjøre brorskapet. Dette er andre bok om Even Vik.

Even Vik er overvåket. Uansett hvor han er og hva han gjør, har brorskapet De usynlige brødre kontroll over hans bevegelser. Gjennom trusselbrev forlanger de at han løser koden i en gammel matematisk-alkymistisk skrift fra Isaac Newton, ellers vil det gå ut over Evens sønn, Stig. Problemet for matematikeren Even Vik er at han ikke finner noe fornuft i Newtons gamle tekst.
Desperat slår han seg sammen med enken Aloysia La Tour. Hennes mann ble to år tidligere drept av De usynlige brødre. Even og Aloysia forsøker å sette ansikt og navn på den usynlige fienden for på den måten å uskadeliggjøre den. For brorskapet viser nå for alvor sin makt - og sin nådeløshet.
Etter hvert skjønner Even at et sentralt medlem av det usynlige brorskapet befinner seg i hans nærmeste krets. Men hvem er det?

ISBN13 9788203196140

EAN 9788203196140

Serier Aschehoug krim Even Vik (2)

Genre Krim

Omtalt tid 2000-2009 1700-tallet

Omtalt sted Europa

Er egentlig ikke glad i disse "konspirasjons teori-bøkene" a la Dan Brown og den slags.
Valgte likevel å lese Kurt Austs Hevnens Alkymi, kanskje mest fordi jeg liker måten Kurt Aust skriver på og er meget glad i serien hans om Petter Hortten og Thomas B.

Historien i boka dreier seg om salige Newtons påståtte skjulte teorier og jakten på hans hemmeligheter. Får vel bare innrømme at eksistensen av slike "hemmeligheter" tror jeg ikke noe på. Ei heller at det finnes noe "brorskap" som boka prøver å fortelle oss.
Men det er jammen meg godt jugi!
For boka er spennende fra første til siste side. Og i hovedtrekk såpass realistisk at jeg stort sett glemmer mine grunnleggende motforestillinger til hele historien.
Innimellom blir kanskje visse partier av boka litt "grenseløs" eller fantastisk. Det er liksom ikke grenser for hva visse personer kan finne ut om ens bevegelser og gjøremål. Dette er i grunn et hoved tema i boka; overvåking.
Sånn sett meget aktuelt.
Skulle gjerne lest "de usynlige brødre" først, men den har jeg ikke fått tak i.
Kurt Aust er fremdeles for meg en stor forfatter.

• "Kaos og øyeblikkets renhet - roman" av Kurt Aust
  • "Alle katter grå" av Craig Thomas