Hett blod, nerver av stål

av (forfatter), Ellen Holm Stenersen (oversetter) og Kyrre Haugen Bakke (oppleser).

Lydbokforlaget 2017 Lydfil

Hvordan lever man med å få spådd dødsdagen sin samme dag som en fødes? Det er skjebnen til lille Anti Kokkluoto, som fødes kort tid etter at Finland er blitt fritt.

En dag i januar 1918, fødes en liten gutt som får navnet Anti Kokkoluoto. Hans jordmor, som også driver som selfanger og sjaman, forteller at han kommer til å leve til den 12. juni 1990.

For å teste spådommen utfordrer Anti døden gang på gang. Men han overlever både borgerkrig, Vinterkrig og den finske fortsettelseskrigen. Etter krigen blir han familiefar, entreprenør, politiker og til og med olympisk mester i pistolskyting. Han dras også inn i en lyssky historie der store mengder våpen skal skjules etter krigen.

Det er et mangfoldig liv, men tiden for hans varslede død nærmer seg. Anti Kokkoluoto gjør seg klar, og organiserer det som skal bli en heidundrende fest med over 1000 gjester. Men stemmer spådommen og vil vår helt med varmt blod og nerver av stål dø på den fastlagte datoen?

Forlag Lydbokforlaget

Utgivelsesår 2017

Format Lydfil

Omtalt tid 1900-tallet

Omtalt sted Finland

Helt grei bok. Noe underholdene. Har en følelse av at man kan åpne boken hvor som helst, og begynne å lese uten å gå glipp av noe spesielt.

Oppdateres løpende

Lest før 2016

Lest i 2019

Nei, det er ikkje ei liste der ein rockemusikk-genre er fellesnevnaren. Det er i staden ei liste over bøker der eit metall er med i tittelen. Enkelte av bøkene har eg lest, andre kan eg tenke meg å lese.

• "Krigshesten" av Arto Paasilinna
  • "Eddikjenta - Troll kan temmes gjenfortalt" av Anne Tyler
  • "Kall meg Rosa Parks" av Åsa Lantz
  • "Herre min hatt" av Arto Paasilinna
  • "Den som skriver" av Odd W. Surén
  • "Gi meg himmelen - den forbløffende sannheten om Kinas ettbarnspolitikk" av Xue Xinran