Hersketeknikk

en slags håndbok

av (forfatter) og Jon Risdal (forfatter).

Spartacus 2012 E-bok

Boka kartlegger, analyserer og navngir hersketeknikker som eksisterer i Norge i dag. Den viser deg hvordan du kan avsløre og identifisere hersketeknikkene, og slå tilbake. De ulike formene for hersketeknikk belyses gjennom eksempler og historier fra virkeligheten.

Har du blitt oversett på møter? Blir du sablet ned i debatter uten at du helt kan gjøre rede for hva som skjedde? Får du ros for å ha vært «flink jente» eller føler deg som en tosk etter den strålende festen der «alle» var til stede?.
Først etterpå kommer raseriet over å ha blitt utsatt for hersketeknikker. Men da er det for sent å ta til motmæle. Denne boka lærer deg å avsløre hersketeknikkene og slå tilbake!.
Forfatterne kartlegger, analyserer og setter navn på hersketeknikker i dagens Norge. De viser hvordan primitive teknikker kan brukes til å sette mennesker ut av spill. Boka har rikelig med eksempler og historier fra virkeligheten som de aller fleste vil kjenne igjen, enten de er fra dagligliv eller fjernsynsdebatter..
Jon Risdal: Siviløkonom, master i retorikk og forlagsredaktør..
Hilde Sandvik: Journalist og forfatter.

Forlag Spartacus

De fleste av oss, enten vi er menn eller kvinner, unge eller gamle, befinner oss i privatlivets sfære eller på jobben, har opptil flere ganger i livet opplevd å bli utsatt for hersketeknikker fra andre. Kanskje har vi også brukt dem selv?

Teknikkene som beskrives i denne boka er mange, men usynliggjøring er nok den vanligste. Man blir oversett på et jobbmøte hvor man brenner etter å få ordet, ingen i familieselskapet vil høre om en spennende reise man har vært på, en annen kollega får all ære for din idé etc. På mange måter kan hersketeknikker minne om en avansert form for mobbing, men forfatteren understreker at det er vesentlige forskjeller mellom mobbing og trakassering.

Ved å avsløre hersketeknikkene, ufarliggjør man dem. Hensikten med slike teknikker er jo å vippe andre av pinnen eller sette dem ut av spill. Når man skjønner det som skjer, mister den andre overraskelsesmomentet. Like fullt er det vanskelig å ta igjen når man blir utsatt for hersketeknikker. Gjerne fordi det hele er så vidt subtilt at man selv fort kan bli latterliggjort dersom man sier fra ... Er man i mindretall og uten støttespillere til stede, kan man bare glemme det - man taper uansett.

Denne boka burde vært pensum på videregående skole!

Litt sammenrasket om hersketeknikker. Men ikke så mye om hva man skal gjøre for å komme hersketeknikkene i møte, dessverre.

Det er blitt en slags borgerplikt å mene. Vi skal ha en oppfatning om alt mulig.

Den kritiske sans har dovnet når berømmelse blir garantist for at noe er sant.

Norge er i dag et feministparadis, sier noen. Men dersom men ser på hvem som sitter med den formelle makten i samfunnet, er ikke paradiset like opplagt. Fremdeles er kjønnet ditt et hinder på veien.

Mange liker selvhjelpsbøker, og sjangeren selger godt. Det finnes selvhjelpsbøker for stort sett alle problemer. Nå (i 2016-2018) har vi en følelse av at trenden er bøker som gir bedre tid, ro i sjelen og som setter fokus på grunnleggende verdier som familie, natur eller spiritualitet. Her anbefaler vi våre favoritter innen denne mangfoldige sjangeren.

Fortsettelse lese bøker

• "Slå tilbake! - selvforsvar mot hersketeknikker" av Elaine Bergqvist
  • "Kunsten å lese tanker - hvordan du forstår og påvirker andre uten at de merker det" av Henrik Fexeus
  • "Hjernesterk - hvordan fysisk aktivitet styrker hjernen" av Anders Hansen
  • "Å dykke etter sjøhester - en bok om hukommelse" av Hilde Østby
  • "En såkalt drittjobb" av Lotta Elstad
  • "Placebodefekten - hvorfor alternativ behandling virker som det virker" av Gunnar R. Tjomlid
  • "Hersketeknikker - nyttige og nådeløse" av Sigrid Sollund
  • "Heng ham ikke vent til jeg kommer - en morsom bok om norsk språk og tegnsetting" av Per Egil Hegge
  • "Om tyranni - tjue ting vi kan lære av det tjuende århundre" av Timothy Snyder
  • "Magisk opprydding - rydd deg lykkelig med Konmari-metoden" av Marie Kondo
  • "Maskiner som tenker - algoritmenes hemmeligheter og veien til kunstig intelligens" av Inga Strümke
  • "Andre reiser" av Finn Skårderud