Hersketeknikk

en slags håndbok

av (forfatter), Jon Risdal (forfatter) og Per Dybvig (illustratør).

Spartacus 2007 Innbundet

Boka kartlegger, analyserer og navngir hersketeknikker som eksisterer i Norge i dag. Den viser deg hvordan du kan avsløre og identifisere hersketeknikkene, og slå tilbake. De ulike formene for hersketeknikk belyses gjennom eksempler og historier fra virkeligheten.

Har du blitt oversett på møter? Blir du sablet ned i debatter uten at du helt kan gjøre rede for hva som skjedde? Får du ros for å ha vært «flink jente» eller føler deg som en tosk etter den strålende festen der «alle» var til stede?

Først etterpå kommer raseriet over å ha blitt utsatt for hersketeknikker. Men da er det for sent å ta til motmæle. Denne boka lærer deg både å avsløre hersketeknikkene og å slå tilbake.

Forlag Spartacus

Utgivelsesår 2007

De fleste av oss, enten vi er menn eller kvinner, unge eller gamle, befinner oss i privatlivets sfære eller på jobben, har opptil flere ganger i livet opplevd å bli utsatt for hersketeknikker fra andre. Kanskje har vi også brukt dem selv?

Teknikkene som beskrives i denne boka er mange, men usynliggjøring er nok den vanligste. Man blir oversett på et jobbmøte hvor man brenner etter å få ordet, ingen i familieselskapet vil høre om en spennende reise man har vært på, en annen kollega får all ære for din idé etc. På mange måter kan hersketeknikker minne om en avansert form for mobbing, men forfatteren understreker at det er vesentlige forskjeller mellom mobbing og trakassering.

Ved å avsløre hersketeknikkene, ufarliggjør man dem. Hensikten med slike teknikker er jo å vippe andre av pinnen eller sette dem ut av spill. Når man skjønner det som skjer, mister den andre overraskelsesmomentet. Like fullt er det vanskelig å ta igjen når man blir utsatt for hersketeknikker. Gjerne fordi det hele er så vidt subtilt at man selv fort kan bli latterliggjort dersom man sier fra ... Er man i mindretall og uten støttespillere til stede, kan man bare glemme det - man taper uansett.

Denne boka burde vært pensum på videregående skole!

Litt sammenrasket om hersketeknikker. Men ikke så mye om hva man skal gjøre for å komme hersketeknikkene i møte, dessverre.

Det er blitt en slags borgerplikt å mene. Vi skal ha en oppfatning om alt mulig.

Den kritiske sans har dovnet når berømmelse blir garantist for at noe er sant.

Norge er i dag et feministparadis, sier noen. Men dersom men ser på hvem som sitter med den formelle makten i samfunnet, er ikke paradiset like opplagt. Fremdeles er kjønnet ditt et hinder på veien.

• "Slå tilbake! - selvforsvar mot hersketeknikker" av Elaine Bergqvist
  • "Kunsten å lese tanker - hvordan du forstår og påvirker andre uten at de merker det" av Henrik Fexeus
  • "En såkalt drittjobb" av Lotta Elstad
  • "Livet er et annet sted" av Milan Kundera
  • "Raushetens tid - fra misunnelse til beundring" av Kathrine Aspaas
  • "Andre reiser" av Finn Skårderud
  • "Hvordan elske en far - og overleve" av Vetle Lid Larssen
  • "Hitler, Jesus og farfar" av Lene Ask
  • "Galskapens historie - i opplysningens tidsalder" av Michel Foucault
  • "Sosiale medier - hvordan ta over verden uten å gå ut av huset" av Ida Jackson
  • "Kongepudler - en røverroman om den norske eliten" av Anonym
  • "Distinksjonen - en sosiologisk kritikk av dømmekraften" av Pierre Bourdieu