Herskapelige Norge

hotellene, restaurantene, eventyrene og klenodiene

av (forfatter), Mette Randem (illustratør) og Marte Garmann Johnsen (illustratør).

Kagge 2006 Innbundet

Boka tar deg med på en reise gjennom hele Norge, til steder som Bårdshaug Herregård i Orkanger, lyststedet Damsgård i Bergen, Utstein Kloster og Engø Gård på Tjøme. Den viser deg både hoteller, restauranter, eventyr og klenodier, og hvert sted blir presentert med små skatter, anekdoter og kuriosa.

Bli med på en herskapelig reise hvor du som leser får en bit av eventyret. Det handler om mye mer enn å finne et sted for natten. Reisemålene er i seg selv reisen verd, de hører til i norske severdigheters elitedivisjon. Her er store underverker/eventyr, små godt bevarte hemmeligheter. Nøysomt utvalgt av Toppen Bech. Hun viser deg et Norge du ikke ante fantes, ditt vakreste og nærmeste ferieland, enten du ønsker deg en byweekend i Ingrid Bjoner-suiten på Grand Hotell i Oslo eller i en himmelseng på toppen av Britannia Hotell i Trondheim. En natt på baroniet Rosendal, hvor du kan sitte i naturskjønne omgivelser og nyte baronessens rosete til frokost. Reisen dekker hele Norge: Bordshaug Herregård i Orkanger, Damsgård i Bergen, Dalen, Union Stalheim - alle har noe herskapelig, eksepsjonelt ved seg. Det kan være utsikten eller himmelsengen som særmerker stedet. I tillegg er reisen krydret med små skatter, kuriosa og anekdoter knyttet til stedene. Fotografert av Mette Randem og Marte Garmann Johnsen. Designet av Terese Moe Leiner.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2006

• "Herskapelig - Norge rundt på 1. klasse" av Toppen Bech
  • "Et hus fullt av drømmer - interiører, atmosfære og inspirasjon fra Pia Danns eventyrlige herregård" av Toppen Bech
  • "Gårder med særpreg - tradisjonsrike hus og interiører" av Eva Valebrokk
  • "Vakre gårder - på besøk i vår kulturarv" av Eva Valebrokk