Herr Kunstmaleren Bendik Riis

1911-1988

av (forfatter) og Bendik Riis (illustratør).

Amalie 2011 Innbundet

Boka presenterer kunstmaleren Bendik Riis' liv og virke. Den forteller blant annet om hvordan hans schizofreni gjorde at han ikke klarte å finne seg til rette i Fredrikstad, hans opphold på Gaustad, hvor han hadde en stor produksjon av bilder, om hans tid som pasient i privat pleie på Malmøya utenfor Oslo, og om hvordan han i 1984 var Norges representant på Biennalen i Venezia.

Min biografi om Kunstmaleren Bendik Riis viser fram materiale som jeg har samlet gjennom 25 år. Her er brev, dokumenter, fortellinger, dikt og filosofi fra Bendik Riis. hånd og en nær komplett samling av malerier og tegninger, skisser og eksperimenter. Bendik Riis var schizofren, og jeg knytter forbindelser mellom sykdommen og kunsten og viser hvor viktig hans indre stemme, Drømmemesteren, var i hans skapende virke. Han levde et vanskelig liv, og fortellingen i boka veksler mellom min stemme og Bendik Riis`. Det er en beretning som både berører og opprører. Boka er ikke lenger i ordinært salg. Et eksemplar kan evt. skaffes ved henvendelse til forlaget. Epost til post@amalie.no.

Forlag Amalie

Omtalt tid 1900-tallet

Omtalt person Bendik Riis

Har nettopp fått denne boken inn dørene. En stor og tykk bok var det. Opptil nå har jeg nådd å bla i den og gleder meg til å lese den. Her er dikt som han skrevet, samt malerier, tegninger av ham også. Ja hvordan kom jeg over den? Det var når jeg googlet for å finne litt mer om Bendik Riis i forbindelse med Ketil Bjørnestads bok; Drømmemesteren. For boken fant jeg hos Amalia Forlag og der hadde de også en CDROM. Etter mitt første møte med boken ble terningkast seks gitt umiddelbart.

Kan man ikke leve dette livet, får man male det.