Hermeneutisk lesebok

av (redaktør) og Torgeir Skorgen (redaktør).

Spartacus 2001 Innbundet

Hermeneutikk er den gamle læren om kunsten å lese og forstå tekster. I nyere tid har ordet også blitt en betegnelse på en filosofisk posisjon. Begge disse sidene er med i denne boken. Her finnes de viktigste forfatterskap fra tre århundrers hermeneutikk. Utvalget spenner fra klassiske teksthermeneutikk til samfunnsvitenskapelig hermeneutikk, fra eksistenshermeneutikk til dekonstruksjon. Har litteraturliste.

Dette er en lesebok om å lese.
Hermeneutikk er den gamle læren om kunsten å lese og forstå tekster. I nyere tid har ordet også blitt en betegnelse på en filosofisk posisjon. Begge disse sidene er med i denne boken, og gjør den aktuell i enhver diskusjon om tekst, handling og kultur. Her finnes de viktigste forfatterskap fra tre århundres hermeneutikk samlet for første gang på norsk. Utvalget spenner fra klassisk teksthermeneutikk til samfunnsvitenskapelig hermeneutikk, fra eksistenshermeneutikk til dekonstruksjon.
Leseren kan se hvordan Heidegger utvikler den hermeneutiske sirkel og hvordan Gadamer ser våre fordommer som produktive. Men boken viser også ukjente sider ved kjente forfatterskap, og har bidrag som kaster et skråblikk over det hermeneutiske landskap. Utvalget introduseres i et grundig forord ved redaktørene.

Forlag Spartacus

Utgivelsesår 2001

ISBN13 9788243001923

EAN 9788243001923

Språk Bokmål Nynorsk

Det står flere interessante artikler i denne samlingen. Den klart viktigste er for meg 'Om sannhet og løgn i en utenommoralsk forstand' av Friedrich Nietzsche, som burde stått på pensumlisten til alle som er interessert i språk, filosofi og religion.

litteraturteori, analyse etc.

• "Lyriske strukturer - innføring i diktanalyse" av Atle Kittang
  • "I begynnelsen - skapelsesmyter fra hele verden" av Jens Braarvig
  • "Verdenslitteratur - den vestlige tradisjonen" av Jon Haarberg
  • "Hvite netter og andre fortellinger. Bd. 14" av Fjodor M. Dostojevskij
  • "Den som har begge beina på jorda står stille, (eller: Alveolene kommer!) - om de merkelige hendelser som lørdag 26. og søndag 27. mai 1973 rystet London" av Tor Åge Bringsværd
  • "Dobbeltgjengeren. Bd. 6" av Fjodor M. Dostojevskij
  • "Far Goriot" av Honoré de Balzac