Hermanas

Cappelen 2006 Innbundet

Raúls far ofret livet i revolusjonen for tjue år siden, og nå vil Raúl bli poet. På en litterær tilstelning blir han så nervøs at han kaster opp på skoene til den unge kvinnen Juana. Hun skal forløse talentet hans og bli hans skjebne. Miranda er Juanas tvillingsøster, og mellom disse tre utspiller det seg en historie dominert av kjærlighet, sex, sjalusi og svik. Og gjennom dem tegnes et portrett av Cuba etter revolusjonen.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788202250126

EAN 9788202250126

Omtalt sted Cuba

Raul Escalera vokser opp i Fidel Castros Cuba i den tro at hans far var en helt som fant under slaget i Grisebukta. Selv drømmer han om å bli poet, og han er svært stolt av å være cubaner.

Den kvelden han deltar på sin første poesikonkurranse, faller han bokstavlig talt pladask for Juana, den ene av tvillingsøstrene Herrera. Nokså raskt innlemmes han i familien, og Juanas søster Miranda befinner seg i begynnelsen i periferien. Etter hvert skal det vise seg at Raul og Miranda er som skapt for hverandre ...

Bakteppet i romanen er diktatur-regimet på Cuba. Raul kan ikke skrive hva han vil i diktene sine, noe som dessverre går opp for ham for sent. Angiveri er dagligdags og man kan ikke stole på noen. Hvem i bohemgjengen Raul frekventerer er angiver? Etter hvert går det opp for kunstnerne at det regimet de et helt liv har stolt blindt på, er noe helt annet enn de hadde trodd. Selvstendige tanker er farlige, og det er ikke den ting som ikke tolkes som indirekte kritikk av regimet.

Jeg er imponert over at Eggen, en nordmann, har skrevet en så levende roman om forholdene i et land som inntil helt nylig har vært svært lukket for omverdenen. Dette er en fortvilet roman om kjærlighet og lidenskap, håp og svik. Og om vestens likegyldighet til det som foregår i slike totalitære regimer. For hvem er Raul egentlig utenfor Cuba? Og hva betyr han for vesten når det kommer til stykket?

• Du har aldri fortalt at dere er tvillinger, sa jeg, det første jeg hadde sagt på lenge.

• Det er Miranda som er tvilling. Jeg er originalen.

Ektefeller skal ideelt elske hverandre, men de fjerter og snorker like fordømt.

Det var de som kalte de kubanske kondomene "pionerer", fordi man var garantert å få barn dersom man stolte på dem.

Nesten alle utlendinger jeg har truffet, stiller meg før eller senere spørsmålet om det ikke er slik at havanasigarar skal være rullet på jomfrulår. Da pleier jeg svare: "Barnebarbeid er forbudt på Cuba."

Den gode tausheten, som forteller om likevekt og balanse, som bærer en stille lykke.

Har satt meg et mål om å lese minst 26 bøker i løpet av året, så skal vi se om jeg kommer i mål. 26 er ok, alt under er litt lite og 52 ville vært bra.

At det er kvalitet og ikke kvantitet som teller, sa du? Nei, det som teller er variasjon.

• "Den nye Dylan - roman" av Torgrim Eggen
  • "Gjeld - roman" av Torgrim Eggen