Herfra blir du bare eldre

prosa

Gyldendal 2016 E-bok

Utgivelsesår 2016

ISBN13 9788205497207

EAN 9788205497207

Love me two times, baby mens jeg knuser koppene og kaster lp-ene ut vinduet mens ropene dine ikke treffer meg men fragmenteres og setter seg i veggene og overdøves av glass av plast og stål og rør som splintres når jeg sparker tv-apparatet ned fra benken og løper mot deg mot døren med knasende tenner og knyttede hender og du roter til håret mitt og sier at av og til er så liten at du kunne ha gjemt meg i lommen og spasert av gårde, vet du det?

Vi begravde den dagen etter, min far, min bror og jeg, jeg foreslo at vi ikke skulle grave den så veldig langt ned, i tilfelle den ble bedre, og ville opp igjen. Far sa: nå er den død og begravet. Det er det samme om det er ti centimeter eller ti kilometer under jorden. Det finnes ingen retur, gutten min. Herfra blir du bare eldre.

Pingvinene må bare kikke, skipsoffiser S. Matthews sier dette til Daily Telegraph, jeg leser det referert i en norsk avis, ramlehypotesen som nå krever britiske forskere sendt til Antarktis for å finne ut om det stemmer, at pingvinene blir så fascinert av å se fly på himmelen at de simpelthen må stirre, kikke opp, opp, til de faller bakover, ikke kan lene seg lenger, går på ryggen i isen, med vinglete finner, kravler seg opp igjen, sikkert, for å se mer, til flyet forsvinner for øynene på dem, og jeg tenker at om jeg bare hadde den samme fascinasjonen for noe, for hva som helst, at det ville utgjort en slags forskjell. På et eller annet. Uten at jeg er i stand til å orke å tenke tanken helt ut.

EVENTYR: At du står stille slik, en kveld i en høyblokk i et land, lener deg ut av vinduet da du med ett faller ut i snøværet, i luft, men du treffer aldri bakken, faller gjennom både epleskallskorpe og mantel – og opp fra jorden i et annet land og suges opp mot et vindu, kravler inn i høyblokken, blir boende der.

Liste over gode bøker under 100 sider. For deg som gremmest over å lese mykje men som så verkeleg vil.

Kommenter og legg gjerne ut dine bøker med like snevert sidetal..

Bøker i lite format som egner seg godt å lese på farten, og som er små nok til å ligge blant nøkler, mobil og andre essensielle ting i vesken.

Her er bøkene jeg leste i 2012 og hva jeg synes om dem.

• "Bsider - dramatikk / prosa" av Johan Harstad
  • "Osv. - skuespill" av Johan Harstad
  • "Ambulanse - noveller" av Johan Harstad
  • "Alle forteller meg hvor bra jeg er i tilfelle jeg blir det" av Audun Mortensen
  • "Sovende floke - kortprosa" av Tore Renberg
  • "Hver morgen kryper jeg opp fra havet" av Frøydis Sollid Simonsen
  • "Du kan ikke svikte din beste venn og bli god til å synge samtidig - tekster og tegninger" av Kim Hiorthøy
  • "Ingen hører til her mer enn du" av Miranda July
  • "Dagbok - (epitafer)" av Tomas Espedal