Henrik Ibsens skrifter. Bd. 8

Aschehoug og Universitetet i Oslo 2009 Innbundet

Dette bindet inneholder Vildanden, Hvide heste, Rosmersholm og Fruen ved havet. Kommentarbindet inneholder innledninger og kommentarer til skuespillene.

Forlag Aschehoug Universitetet i Oslo

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788203189968

EAN 9788203189968

Serie Ibsen, H. Skrifter 1-17. Bindene selges ikke enkeltvis (8)

MADAM HELSETH
Små barn skriger ikke på Rosmersholm, frøken.

REBEKKA ser på henne
Skriger de ikke?

MADAM HELSETH
Nej. Her på gården har de små barn aldrig brugt at skrige, så længe folk kan mindes.

REBEKKA
Det var da underligt.

MADAM HELSETH
Ja, er ikke det underligt? Men det ligger til slægten. Og så er der én underlig ting til. Når de blir større, så lér de aldrig. Lér aldrig, så længe de lever.

Tar De livsløgnen fra et gennemsnitsmenneske, så tar De lykken fra ham med det samme.

HILDE
[...] (halvt sagte) Se så, - nu har Hans fåt kravlet sig op. Hans - synes du ikke en kan se udenpå ham, at han heder Hans?

LYNGSTRAND
Er De barnefødt her i byen?

BALLESTED
Nej, jeg er ikke det. Men jeg har akkla-akklimatisert mig.[...]

KROLL kommer fremover gulvet
Ja, min kære Rosmer, nu ved du altså, hvorledes tidsånden har kastet sine skygger både ind i mit husliv og over min embedsgerning. Og denne fordærvelige, nedbrydende og opløsende tidsånd skulde jeg ikke bekæmpe med alle de våben, jeg kan overkomme? Jo, du, det agter jeg rigtignok at gøre. Og det både i skrift og tale.