Henrik Ibsens skrifter. Bd. 1

Aschehoug og Universitetet i Oslo 2005 Innbundet

Inneholder to versjoner av Catilina, som handler om den romerske opprøreren Catilina og to versjoner av Kjæmpehøien. I tillegg inneholder boka Norma og Sancthansnatten. Kommentarbindet inneholder innledninger og kommentarer til skuespillene.

Innhold:

- Catilina (1850)
- Catilina (1875)
- Norma (1851)
- Sancthansnatten (1853)
- Kjæmpehøien (1850)
- Kjæmpehøien (1854)

Bindet er delt i to bøker. Den ene inneholder Ibsens egne tekster, den andre kommentarer.

Forlag Aschehoug Universitetet i Oslo

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788203189845

EAN 9788203189845

Serie Ibsen, H. Skrifter 1-17. Bindene selges enkeltvis (1)

«Kjæmpehøien».

Handlingen i stykket er lagt til Valland (Normandie). Kristendommen har ennå ikke kommet til Norge.
På en øy med en diger gravhaug, Kjæmpehøien, bor den fagre Blanka og hennes adoptivfar.
Blanka legger blomster ved gravhaugen og en bauta da hun blir overrasket av vikinger. I spissen for dem er kong Gandalf av Norge. Han har kommet for å hevne sin far, som angivelig ligger i gravhaugen. Møtet med de to øyboerne blir ikke helt som vikingene har tenkt seg.

Et ganske annerledes Ibsen-skuespill, selv om det er en sterk kvinneskikkelse involvert. Kun 1 akt, og mye er skrevet på rim. Nok en gang blir det ørlite drama, men det fenger ikke like mye som andre Ibsen har ført i pennen.

Er spent på diskusjonen i The Ibsen Book Club i helga.

Jeg maa, jeg maa, saa byder mig en Stemme, / i Sjælens Dyb, og jeg vil følge den; -