Henrik Angell

en nordmann på tvers

Aschehoug og Forum 2000 Innbundet

Dette er fortellingen om Henrik Angells liv. Han var offiser og skipioner, og boka forteller om en turbulent og merkelig skjebne, med uventede brudd og kast, alltid midt i historien, omgitt av konger og statsministre, skiløpere og bønder. Har bibliografi, personregister og litteraturliste.

Dette er fortellingen om Henrik Angells liv. Det er et underlig liv og en underlig skjebne. Han er den tredje mannen på sokkel rundt Holmenkollbakken. De to andre er Fritjolf Nansen og Kong Olav. Hans innsats for skisporten står ikke tilbake for de to andres. Men det er glemt.
Han var offiser, og forsvarssaken var hans lidenskap. Like sterkt som han brant for de små undertrykte folkene på Balkan, i Slesvig og Alsac, hatet han Tyskland. Som deprimert ung mann kjøpte han seg en velociped og syklet til Monte Carlo og tilbake. Tyngst var det å komme til Moss. Han hadde ikke syklet før.Han er vår ukjente skipioner. Han var først over Hardangervidda, før Nansens mer berømte tur. Men han fikk ikke bli med Nansen over Grønland. Han innførte skisporten i Frankrike og Montenegro. Hos det lille Balkan-folket er han fortsatt helt. Emblemet til den nasjonale skiforeningen er et bilde av ham. Han er vårt første IOC-medlem.I en alder av 57 år vervet han seg til Fremmedlegionen for å sloss mot tyskerne i 1. verdenskrig. Som takk fikk han sparken som oberst og regimentssjef. Han var med ved Verdun og senere i borgerkrigen i Nord-Russland. Der ble han lemlestet. På slutten av livet samarbeidet han med Fritz Wedel Jarlsberg for å etablere en norsk koloni i Marokko. Det mislyktes.Dette er en bok om en turbulent og merkelig skjebne, med uventede brudd og kast, alltid midt i historien, omgitt av konger og statsministere, skiløpere og bønder. Av de tre mennene i Holmenkollen er det han som er glemt, i Norge, men han er husket ute. Han forsvarer sin plass.

Forlag Aschehoug Forum

Utgivelsesår 2000

ISBN13 9788203291111

EAN 9788203291111

Omtalt person Henrik August Angell

Statuen av Henrik Angell i helfigur står til høyre i skråningen nedenfor Holmenkollen restaurant når du går opp fra Holmenkollen T-bane holdeplass.
"Henrik Angell vart fødd 22. august 1861, og budde dei fyrste åra av livet sitt på Kvåle i tettstaden Dale." Da han var 22 år gikk han på ski fra Odda, via Haukeli til Kongsberg i 1884.
"I Noreg farta Henrik land og strand rundt for å vekkje til live interessa for skigåing. For det stod visstnok dårleg til med skidugleiken på den tida. Frå Sogn rapporterte Henrik at: “Andre end enkelte rypejægere, Justedøler og endel af den ‘konditionerte ungdom’ kan ikkje siges at forstaa sig paa skiløbning, og det uagtet man overalt har den ypperligste anledning til at øve skiidrætten”. Foredraga til Henrik var svært populære, og gav støyten til stiftinga av fleire skilag i Sogn." Les meir om Henrik Angell i kulturhistorisk leksikon:
Minnestein over Henrik Angell http://www.fylkesarkiv.no/kl/detalj/?id=5035
Nynorsk i Sogn og Fjordane - Svartfjellsønerne http://www.fylkesarkiv.no/kl/detalj/?id=103565

Les også mer om hans liv på: http://no.wikipedia.org/wiki/Henrik_Angell
Eller i Store Norske Leksikon: http://snl.no/.nbl_biografi/Henrik_Angell/utdypning
Henrik Angell skrevet av Roy Andersen, journalist og forfatter.
Kunne tidligere kjøpes hos Bokkilden for kr. 332,- Se omtalen her:

• "Historien om Gottlob" av Torolf Elster
  • "Kong Leopolds arv - en beretning om grådighet, forferdelser og heroisme i det koloniale Afrika" av Adam Hochschild
  • "Livet med Elizabeth og andre kongelige personer - historien om Tudor-dynastiet på den engelske tronen" av Richard Herrmann
  • "Roseanna - roman om en forbrytelse" av Maj Sjöwall
  • "Lord Jim" av Joseph Conrad