Hengte hunder

av (forfatter) og Henning Kolstad (oversetter).

Aschehoug 2018 E-bok

Nils Oxen er Danmarks høyest dekorerte soldat noensinne. Men krigsveteranen er traumatisert og lever av å samle flasker og spise matavfall fra supermarkeder. I håp om å unnslippe sine indre demoner drar det tidligere medlemmet av Jægerkorpset sammen med hunden sin til Nordjylland. Der slår han leir dypt inne i skogen for å leve et rolig og enkelt liv. Men drømmen blir snart til et mareritt.
Etter et nattlig besøk på et middelalderslott i skogens utkant blir han mistenkt for drapet på slottsherren, en tidligere ambassadør og grunnleggeren av en innflytelsesrik tankesmie. Politiets etterretningstjeneste dukker påfallende raskt opp, og ikke før den pressete krigsveteranen vet ordet av det, er han virvlet inn i etterforskningen av en rekke gåtefulle drapssaker, som tilsynelatende kun har en ting til felles: hengte hunder.

ISBN13 9788203373695

EAN 9788203373695

Serie Oxen (1)

Genre Thriller

Omtalt sted Danmark

I skogen på Jylland har Niels Oxen trukket seg tilbake fra samfunnet. Huskyen, Mr. White, holder ham med selskap. Oxen er Danmarks høyest dekorerte soldat, men han sliter med sterke traumer. Han overlever på matavfall og flaskesamling.
I utkanten av skogen ligger et middelalderslott. Eieren er tidligere ambassadør og forretningsmann. Oxen er nysgjerrig på slottet, og tar seg en nattlig utflukt for å kikke nærmere på det.
Det skal vise seg at slottseieren har blitt drept, og før Oxen får sukk for seg, er han drapsmistenkt. Sjefen for etterretningstjenesten, tilbyr Oxen en vei ut, men kan Oxen stole på ham?

Mye dobbeltspill og konspirasjon. Litt rotete start, men det tok seg opp.

• "Alle midler tillatt - kriminalroman" av Jenny Rogneby
  • "Bare én risiko" av Simona Ahrnstedt