Hemmelighetene bak et lykkelig parforhold

syv nøkler fra verdens fremste samlivsforsker

av (forfatter), Nan Silver (medforfatter) og Christian H. Heyerdahl (oversetter).

Panta 2016 Innbundet

Utallige lesere verden over forteller at de rette grepene fra denne boken har forbedret, beskyttet eller reddet forholdet.

Verdens ledende parforskere, med over 40 års forskning på over 3000 par, vet hva det er som får parforholdet til å fungere. Hemmelighetene er samlet i denne boken.

Her får du de praktiske strategiene og grepene som gir varige, tilfredsstillende og sunne parforhold. De praktiske rådene er enkle å sette ut i livet. Noen timer investert i denne guiden kan gjøre en stor positiv forskjell i forholdet.

Dette er boken til deg selv, til partneren og en gave til alle par som ønsker å forholdet og familien til å fungere.

Grepene har vist seg gyldige for alle par - både nyforelskede, samboere og gifte, på tvers av alder, kultur og kjønn. Forskningen viser at par som lærer prinsippene i denne boken, oftere bygger lykkelige og langvarige forhold.

Med enkle grep kan du få kjærligheten til å blomstre.

Forlag Panta

Utgivelsesår 2016

John Gottman, som er en av verdens fremste samlivsforskere gir leseren en bok som skal kunne redde et dårlig ekteskap fra havari, og gjøre det bedre og mer solid enn det har vært. Hvis man følger de syv prinsippene han kommer med så skal det mye til for at forholdet skal ende i skilsmisse. Gottman har forsket på dette i rundt 40år og kan spå med en treffrate på 91% om et ekteskap vil ende i skilsmisse eller ikke, og det kun etter å ha tilbrakt 15min med paret det gjelder. Et mønster som fører til krangel kan sjelden reperares uten at den rette typen hjelp gis, ifølge Gottman. Denne boken hevder å gi denne hjelpen og viser til metodene som vil kunne redde ekteskapet. Syv prinispper grunnfestet i forskning.

Boken kommer med mange gode løsninger på de vanligste problemene som oppstår i et ekteskap, og kommer med flere interessante løsningsforslag. Når det er sagt, så synes jeg allikevel at boken har litt for mange oppgaver som parene skal utføre, og det er ikke sikkert at alle parene orker å utføre alle, spesielt hvis de har nådd bunnen i sitt ekteskap. Så her må man eventuelt velge og vrake. Gottmann tar også et lite oppgjør ved å si at følsom kommunikasjon ikke er løsningen til å redde et forhold, samtidig som de syv prinsippene mer eller mindre har med akkurat med følsom kommunikasjon å gjøre. Så her motsier han seg litt, eller så har jeg ikke helt forstått hva han prøver å si.
Gottmann påpeker at reparasjon er en av de viktigste faktorene som avgjør om et forhold vil lykkes eller ikke, og hvor gode ektefellene er på å reparere kommer ann på hvor sterkt vennskapet deres er. Her hjelper boken oss til videre forståelse av hva dette betyr.
Et annet interessant område Gottmann peker på er hvis det er ubehagelig å snakke om følelser så kan ubehaget stamme fra et forbud mot å uttrykke negative følelser i barndommen, og at trangen til å snu seg vekk fra negative følelser også kan ha rot i barndommen. Dette er områder som det er greit å være seg bevisst. Noe av dette kom til uttrykk ved at barna visste at foreldrene elsket dem, men at foreldrene sjelden viste det, og at det i tillegg var forakt overfor negative følelser, og at man fikk lite eller ingen trøst når man trengte det. Gottman kommer også med noen tips rundt dette. Forfatteren påpeker også at et ulykkelig ekteskap øker sannsynligheten for sykdom med opptill 35%.

Alt i alt en god bok, og hvis man trenger all den hjelp man kan få, så bør man belage seg god tid til å lese denne sammen med partneren. Boken burde også vært utgitt i en noe kortere utgave med litt færre oppgaver å gruble på.

Jeg klarte ikke å knekke koden for å redde ekteskap før jeg begynte å se på hva som var bra i lykkelige ekteskap.

• "Snu deg til meg! - det du gjør i løpet av ett mikrosekund, avgjør hvor relasjonene dine ender opp" av John Gottman
  • "Det kvinner vil ha, det menn vil ha - nøkkelen til lykke for begge" av John M. Gottman
  • "Hjerteforeldre - de fem enkle stegene som bygger barnets selvtillit og hjelper dem å vokse sosialt, emosjonelt og intellektuelt" av John M. Gottman
  • "Når kroppen sier nei - prisen vi betaler for skjult stress" av Gabor Maté
  • "Tarmens medisin - 6 smarte trinn til sunn tarm, friskere kropp og klart hode" av Berit Nordstrand
  • "Skjermhjernen - hvordan en hjerne i utakt med tiden kan gjøre oss stresset, deprimert og gi oss angst" av Anders Hansen
  • "Pust for livet - det viktigste helsegrepet du kan ta" av Marianne Magelssen
  • "Digital demens - alt om hvordan digitale medier skader deg og barna dine" av Manfred Spitzer
  • "Jeg skulle ha sagt jeg elsker deg - 12 samtaler om kjærlighet, lengsel og anger ved livets slutt" av Audun Myskja
  • "Ungdomskilden - 12 gode valg for livet" av Audun Myskja
  • "Rom for stillhet - en gave til deg selv" av Kristin Flood