Hemmeligheten

Fredhøi 1998 Heftet

Bare nitten år gammel må Mali ta en skjebnesvanger avgjørelse. For å redde sin familie fra armod, går hun med på å gifte seg med odelsgutten på bygdas storgård. Enhver kunne misunne henne å bli så rikt og staselig gift, men Mali er ikke lykkelig. Hun er pyntegjenstand og hun blir lagt for hat av slektninger som ikke ønsker en fattigtaus som ungkjerring på Stornes. Hennes mann er ikke i stand til å gi henne den kjærlighet hun lengter etter. Det klarer derimot tateren Jo, som blir leid inn som ekstrahjelp i slåttonna.

Forlag Fredhøi

Utgivelsesår 1998

ISBN13 9788204054340

EAN 9788204054340

Serie Arvesynd (2)

Genre Romantikk

Omtalt tid 1900-1945

Omtalt sted Møre og Romsdal

Det er noe så sårt med denne serien som kjennes i sjela. Mali forandrer seg fra en glad ungpike til en bråvoksen og sterk kvinne i denne boka. De får sitt i livet disse Buvikdråkene, både Mali og Margrethe. Heldigvis er Beste og Sivert der for Mali, og Mali bærer på arvesynden - en hemmelighet så stor at den kan ikke snakkes om.

Ringen var ingen arv, i alle fall ikke ennå.Det var symbolet på synden hennes. Likevel verdsatte hun den mer enn gifteringen sin,fordi hun hadde fått den av ham hun brydde seg mest om i hele verden, far til sønnen hennes.

Stakkars,dumme Johan,tenkte Mali. Han var som en unge. Hadde han gjort noe galt, trodde han at han kunne kjøpe seg velvillighet og tilgivelse. Han trodde penger kunne løse alle problemer. Det hadde han visst alltid gjort.

Du er no ein godgut, hvisket hun lavt. - Kan hende er det du som skal klar å laga til fred på den her gardan. Bygge broer mellom menneskene. At det var derfor du kom til...

Med Jo hadde hun følt at hun aldri kunne få nok av ham. Aldri komme ham nær nok. Enda hun hadde begått ekteskapsbrudd sammen med Jo, hadde hun ikke følt at hun gjorde noe galt. Det var sammen med mannen sin at hun føte seg som en simpel hore;en som gikk med på det han ville, fordi pengene var betalt. Fordi det ikke var noen vei utenom. Fordi det var plikten hennes.

Ta korset mitt ban, sa hun lavt.E vil at du skal ha det. Du har eit tungt kors å bæra på fra før. Kan hende det her vil bli lettar å bæra; at det kan gje deg den hjelpa og trøsta e ikkje kan gje deg stort lenger. Mali gråt da Beste med stort besvær omsider fikk det vakre,gamle smykket om halsen på henne. For hun insisterte på å gjøre det selv, selv om det kostet henne krefter hun nesten ikke hadde. Da hun sank tilbake i senga, perlet svetten på pannen hennes. Hun strakte ut en skjelvende hånd og tok om korset som nå hang om halsen på Mali. Måtte Gud se i nåde til deg ban, hvisket hun knapt hørbart. En mild vårkveld da svarttrosten sang i lia, sovnet Beste stille inn. En epoke på Stornes var over.

En liste over bøker jeg har lest i 2011. Den blir oppdatert jevnlig når jeg har lest flere bøker.

• "Måneskinnsdansen" av Anne-Lise Boge
  • "Mistanken" av Anne-Lise Boge