Hellig grunn

reiseskildring fra Midtøsten

Kagge 2001 Innbundet

Forfatteren guider leseren på ei reise som går fra Tel Avivs strender, gjennom Israel og de palestinske selvstyreområdene, via Syria, Libanon og ender i det borgerkrigsherjede Irak. Han møter vanlige mennesker som får fortelle sin versjon av den virkeligheten de lever i. Boka handler om grenser i videste forstand, om identitet og de historiske forutsetningene som ligger til grunn for mange av dagens konflikter. Har ordforklaringer og register.

Hellig grunn. En reiseskildring fra Midtøsten er en tankevekkende og fengslende bok for alle som ønsker å forstå hva som foregår i et av verdens mest konfliktfylte og kulturhistorisk mest spennende områder.
Journalisten Morgen Andreas Strøksnes guider leseren på en utfordrende reise som går fra Tel Avivs forfengelige strender, gjennom Israel og de palestinske selvstyreområdene, via Syria, Libanon og ender i det borgerkrigsherjede Nord-Irak. Strøksnes møter diktere, religiøse fanatikere, prostituerte, intellektuelle, politiske ledere, terrorister og "vanlige" mennesker som selv får fortelle sin versjon av den virkeligheten de lever i.
Hellig grunn handler om grenser i videste forstand, om identitet og de historiske forutsetningene som ligger til grunn for mange av dagens konflikter mellom arabere, jøder, palestinere, armenere, kurdere, nomader og andre. Små episoder, fragmenter og lange linjer flettes sammen til en dramatisk skildring som er oppsiktsvekkende aktuell.

Forlag Kagge

• "Mur - delt landskap i Israel og Palestina" av Anne Hege Simonsen
  • "The Iron Wall - Israel and the Arab World" av Avi Shlaim
  • "Det tapte paradis - en oppdagelsesreise i Darwins kjølvann" av Dag O. Hessen
  • "The Invention of the Jewish People" av Shlomo Sand
  • "Hvor mange barn hadde Michael Jackson? - den ultimate guiden til unyttig kunnskap om kjendiser" av Mark Hanks
  • "Høyt spill om Afghanistan" av Kai Eide
  • "Sikhismen - historie, tradisjon og kultur" av Knut A. Jacobsen
  • "Israel - Palestina - konflikten sett fra begge sider" av Dan Cohn-Sherbok
  • "Legenda aurea - helgenlegender fra middelalderen" av Jacobus de Voragine erkebiskop av Genova
  • "Det tapte landet - en personlig historie" av Göran Rosenberg