Helgener

mirakelmakere og idoler

Humanist forlag 2011 Heftet

Boka tar for seg helgendyrking, mirakler, relikvier og historiene til noen av disse helgenene. Med bibliografi og person- og stedsregister.

Helgener. Unge og gamle. Menn og kvinner. Helgener er hellige menn og kvinner som blir dyrket av troende - oftest etter sin død. Dette er en bok om helgener, helgendyrking, mirakler og relikvier. Den spenner fra sankt Stefan, som har vært død i nesten 2000 år, til avdøde pave Johannes Paul II's helgenpolitikk. Den siste han kanoniserte var sankta Gianna Beretta Molla, som i 2004 ble abortmotstandernes skytshelgen. Helgenene har fulgt kristendommen helt fra urkirken men selv om helgendyrkelse ikke lenger er et utbredt fenomen i Norge, betyr ikke det at de har gått ut på dato. Pave Johannes Paul II satt seg fore å fornye helgenskaren og kanoniserte flere helgener enn alle tidligere paver til sammen.

Forlag Humanist forlag

I mytologisk sammenheng er ikke jomfrufødsel så uvanlig som de kristne hevder. I gresk mytologi er det ganske vanlig. Både Apollon og Baccus ble født av jomfruer, og til og med mennesker som Phytagoras, Platon og Alexander skal ha hatt jomfruelige mødre som var inseminert på en overnaturlig måte.

Del 2 av lista 'Leste bøker i 2016 som IKKE er med i leseutfordringen'.

• "Drikkeskikker - nordmenns drikkevaner gjennom 1000 år" av Astri Riddervold
  • "Grim justis - svartebok om dødsstraff i Norge" av Gøran Karlsvik