Hekser

Gyldendal Tiden 2001 Innbundet

Boka forteller om heksetroen, om pakten mellom heks og Djevel, heksesabbaten på Bloksberg og skumle heksekunster. Den forteller også om heksejakten, torturen og heksebålene som fant sted i Europa på 15-, 16- og 1700-tallet.

Grusomt og spennende om heksetro og heksekunster! På 1500-tallet ble folk i Europa grepet av en vanvittig redsel for mennesker de mente var hekser. Sykdom, død og ulykker alt var heksenes verk. I denne boken får vi høre om barn og voksne som ble dømt som hekser, og som tilstod de villeste handlinger de umulig kunne ha begått. Sanne beretninger om: Elleve år gamle Siri fra Gudbrandsdalen hadde fløyet gjennom luften sammen med mormoren sin for å treffe Fanden selv. Unge Bartlin fra Tyskland ble halshugget, og deretter brent, for å ha overgitt 38 barn til Djevelen. 70 kvinner og 15 barn i Mora i Sverige endte på bålet da ungene i bygda påstod at de var blitt bortført til heksedans på Blåkulla mens de sov. Les om heksetroen, om sabbaten på Bloksberg og skumle heksekunster, og om heksejakten, torturen, heksebadet og heksebålet.

Forlag Gyldendal Tiden

Utgivelsesår 2001

ISBN13 9788205279209

EAN 9788205279209

Serie 10:12

Det er nå kun litt under 3 måneder igjen av 2016, så jeg synes det var på tide å starte en liste for 2017 med planlage prosjekt, og for å ha klar et sted å flytte over de jeg ikke rekker å bli ferdig med iår.

• "Matilda" av Roald Dahl
  • "Brødrene Løvehjerte" av Astrid Lindgren