Heksenes hevn

av (forfatter), David Wyatt (illustratør) og Morten Hansen (oversetter).

Aschehoug 2011 Heftet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Thomas Wards skjebne er bestemt. Han er sjuende sønn av en sjuende sønn, og som vokterens lærling må han lære seg å fordrive spøkelser, binde hekser til jorda og la gjenferd finne hvile. Spørsmålet er om han er modig nok.

ISBN13 9788203254161

EAN 9788203254161

Serie Den siste lærling (1)

Genre Grøssere Fantasy

Jeg fikk denne i bursdagsgave av tanten min for en stund siden. Det tok en stund før eg begynte på den, fordi jeg var veldig skeptisk. Når jeg først begynte, syntes jeg at den var litt kjedelig. Den ble litt mer spennende etterhvert, men jeg kom liksom ikke helt inn i boka. Det er en god bok, forfatteren er ganske flink. Jeg vil anbefale den til de som liker fantasy, men den var nok bare ikke noe for meg.

Kjempebra med masse spenning!

Spennende bok for 11 år og oppover. Ikke for de lettskremte! Kanskje en bok man kan lese sammen?

Er alle egnet til å være heltemodig?

13 - årige Thomas Ward er den sjuende sønn av en sjuende sønn. Det er ikke bare, bare. Det vil si at han har evner som ikke mange andre har. Han kan se ting som ingen andre ser. Faren hans har kontaktet lokalets skrømtvokter. Hans jobb er å beskytte innbyggerne mot hekser, spøkelser og andre uhyggelige skapninger. Det er for mange mennesker på gården allerede siden de er en storfamilie, så dermed er det ikke lett å finne jobb til den unge Thomas, og dermed ber faren skrømtvokteren om at Thomas må bli den nye lærlingen hans, spesielt med bakgrunn av at han er den sjuende sønn av en sjuende sønn. Men å bli skrømtvokter er ikke for hvem som helst. Man må være modig og kunne stole på instinktene sine. Og under opplæringen vil Thomas få gjennomgå noen prøver. Vil han klare det med tanke på at han er fryktelig redd for mørket, og blir det for tøft å flytte hjemmefra i en så ung alder?

Søndagskvelden avsluttet jeg den første boka i Den siste lærling serien: Heksenes hevn av Joseph Delaney. Jeg hadde vært nysgjerrig på denne serien veldig lenge, men har av en eller annen grunn nølt veldig med å lese den. Trodde kanskje den serien ville bli litt for barnslig for meg selv om jeg leser bøker fra forskjellige målgrupper og sjangre, så sånn sett er jeg egentlig ikke så kresen heller, men tenkte at dette var nok grøss beregnet for folk som er mye yngre for meg eller for nybegynnere innen den sjangeren. Men selv om språket er veldig lettlest og boka veldig kort, falt jeg pladask for både konseptet og karakterene. Forfatteren skriver med stor innlevelse, og når det gjelder beskrivelsene av miljø og karakterer, er det som å være der selv. Det er lett å se alt for seg.

Og jeg må innrømme at det er ikke ofte jeg liker hovedpersonen(e) i bøkene jeg leser, men i dette tilfellet gjorde jeg nettopp det. Da blir det mye gledeligere å lese, også, når man føler at personene er ekte og ikke bare blir beskrevet som noen pappfigurer. Da er det vanseligere å leve seg inn i boka og bry seg om det som skjer. Men det var det ingen problem med i dette tilfellet. Jeg likte spesielt hovedpersonen Thomas Ward og skrømtvokteren, forholdet dem i mellom. Det virket lunefullt og respekterende. Så jeg gleder meg virkelig til å følge ferden deres videre.

Heksenes hevn er en lovende start på Den siste lærling - serien. Selv om den ikke var så grøssende for denne leseren så er det mange deler i boka jeg likte veldig godt og som jeg vil vite mer om. Så jeg ser frem til å følge serien videre. For jeg vil gjerne vite hvordan det går med Thomas Ward videre og lese flere eventyr som han begir seg ut på. Så neste bok: Vokterens forbannelse er allerede bestilt og jeg gleder meg til å lese den!

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Man vet aldri hva man kan egentlig kan klare før man har prøvd.

Må jo holde styr på hva jeg kommer til å lese dette året også;) Denne gangen har jeg prøvd å skrive litt om hver av bøkene, slik at listen blir litt mer utfyllende. Planen er å komme seg gjennom en bok i uka, altså minst 52 i løpet av året, så får vi se hvor bra/dårlig det prosjektet går;)

Totalt 58 bøker, dog en del lettleste barnebøker. Jeg er fornøyd med å ha kommet meg gjennom prosjektet, det var ikke verre enn at det gikk, til tross for at det nesten ikke ble noe lesing i høst i det hele tatt! Det er ikke alle bøkene jeg har skrevet noe om, men det kommer kanskje etter hvert;)

Om noen har disse bøkene og ønsker å selge dem, send meg en privat melding her inne. :)

Her er bøkene som jeg har planer om og få lest ut innen 2013 er over.. :)

BARE bøker fra den siste lærling

• "Vokterens hemmelighet" av Joseph Delaney
  • "Vokterens kamp" av Joseph Delaney