Heimdal, California

av (forfatter) og John Erik Riley (illustratør).

Tiden 2012 Heftet

Etter et et illebefinnende på direktesendt tv som fører til hukommelsestap, stenger kjendiskokken Balder Mehamn seg inne i leiligheten. Han forsøker å rekonstruere livet sitt ut fra det lille han husker og det han finner om seg selv på nettet. Historien som avdekkes er dramatisk og sammensatt. Boka har en rekke sprang i tid, rom, sjanger og stil, og deler av teksten er skrevet på engelsk.

Den norskamerikanske kjendiskokken Balder Mehamn får plutselig et spektakulært sammenbrudd på direkteoverført tv. Sammenbruddet fører til at han delvis mister hukommelsen.

Mens debatten om hans kulturpersonlighet og matfilosofi raser i mediene, stenger Balder seg inne i leiligheten sin og forsøker å rekonstruere livet sitt ut fra brokker av minner, og en mengde saker han finner om seg selv på nettet. Hvem er egentlig Balder Mehamn, og hva har skjedd med ham? Historien som avdekkes er mer dramatisk og sammensatt enn man først skulle tro.
Heimdal, California er en sjelden roman i norsk sammenheng. Den er både morsom og inderlig, satirisk og ektefølt. Gjennom en rekke sprang i tid, rom, sjanger og stil sneier den innom californisk motkultur, amerikansk arbeiderklasse og moderne økosofisk tenking. Vi får innblikk i gamle terrorbevegelser, Battlestar Gallactica, seksuelle eskapader, fotoutflukter, slalåmturer i ørkenen, Pro-Ana slanketips og levereglene til VHEMT. Men først og fremst handler Heimdal, California om etikk, tilhørighet, og om evnen til å leve med seg selv. For hva er det Balder flykter fra? Og er det mulig å finne et slags hjem i flukten?
John Erik Riley (f. 1970) har skrevet noveller, teaterstykker og essays, samt en reiseskildring om San Francisco. De fleste av disse tekstene befinner seg i grenselandet mellom skjønnlitteratur og sakprosa. Riley er en av.de sterkeste og viktigste stemmene i norsk samtidslitteratur..

Forlag Tiden

Omtalt sted Norge California

Språk Bokmål Flerspråklig Engelsk

En svær murstein av en bok. Handler om den norsk-amerikanske kjendiskokken Balder Mehamn (egentlig Isak) som får et sammenbrudd på direktesendt tv. Tilsynelatende er alt vellykket, han har det perfekte liv - men dette er kun et ytre skall, en fasade. På innsiden er det fullt ragnarok. Dette har sammenheng med en livskrise han går igjennom og hans tidligere livserfaringer, utbrenthet, hans relasjoner til nær familie og ekskjæreste. Alt henger sammen. Den røde tråden igjennom hele teksten er identitetskrise, et liv i flukt og hemmelighet, det vanskelige forholdet til ekskjæresten Cordelia og foreldrene som lever på andre siden av atlanterhavet, og er i realiteten "begravd" mentalt. Han vokste opp i Heimdal, California som Isak, og lever nå i Oslo som Balder. Fortiden er begravd for alltid, det finnes kun nåtid og fremtid i Balder sitt personlige liv.
Etter sammenbruddet låser han seg inne i leiligheten i St.Hansveien, hvor han har fått midlertidig hukommelsestap. Han vil ikke gå til legen, men forsker på seg selv via internett og brevtekster fra ekskjæresten Cordelia for å finne ut av "hva var det som egentlig gikk galt", og "hvem er jeg egentlig".
Boka omhandler blant annet eksistensialisme, etisk globalisme, ideologi, spiseforstyrrelser (Cordelia), relasjoner og familie, identitet. Isak vokser opp i et lukket sekterisk og klandestint miljø, en fremtidig urealistisk verdensutopi blir innprentet som mål fra barndommen av. Med ny identitet, Balder Mehamn, og på andre siden av atlanteren endres og fornyes dette "målet fra barndommen" til noe som kalles for kulinarismen i voksen alder. Kulinarismen (etisk livsnyting) blir Balder Mehamns livsprosjekt før sammenbruddet og hukommelsestapet. Både - og, er hva han prøver å omfavne, ikke enten-eller (som fra barndommens sekterisme).

Jeg skal ikke røpe videre handling i boka, derav stopper jeg her.

Til tider synes jeg det var altfor mye unødvendige skildringer, boka er langdryg og kunne godt ha blitt redigert ned. Men den er absolutt ikke kjedelig. Det er en annerledes roman, sentrum i romanen er en mann som lider pga oppvekst, livserfaring og falske identiter, og som prøver å finne ut av hva som gikk galt. Og rette det opp med handling. Ellers hadde jeg ikke fullført boka. Det er en sær, spesiell bok med et stort spenn i fortid-nåtid aksen til Isak - Balder - Isak.

De som velger å lese boka, ikke dropp fotnotene!

Jeg tenkte, med en sikkerhet man opplever noen få ganger i livet, at dette var det eneste riktige. Jeg hadde ikke lyst til å være noe annet sted enn der jeg var akkurat da: ved inngangen til en nyvasket loftsleilighet, midt i det urbane, forurensede, larmende Oslo.

Kapittel - Stavanger internasjonale festival for litteratur og ytringsfrihet går av stabelen 16. - 20. september 2015. Her er en liste med aktuelle bøker fra en del av forfatterne som kommer.

Oppdateres fortløpende

• "Ferskenen - samlede verker" av Johan Harstad