H.C. Andersen

eventyr, kunst og modernitet

av (redaktør).

Fagbokforlaget og Landslaget for norskundervisning 2006 Heftet

I denne boka tar åtte nordiske historikere, litteratur-, språk- og kulturforskere for seg H.C. Andersens kjente og mindre kjente tekster. Temaer som kjønn og seksualitet, forestillinger om det norske og det nordiske, sjangerkollisjoner, tverrestetikk, filmatisering, modernisering og teknologisering blir her utforsket. Med personregister.

I Norge er H.C. Andersen mest kjent for en håndfull av sine eventyr. Denne boka er skrevet for å stimulere norske lesere til å utforske den store spennvidden i H.C. Andersens forfatterskap, som også omfatter romaner, reiseskildringer og reportasjer, samt 150 mindre kjente eventyr. Åtte nordiske historikere, litteratur- og kulturforskere skriver om Andersens berømte og mindre berømte tekster i lys av kjønn og seksualitet, forestillinger om det norske og det nordiske, modernisering og teknologisering, sjangerkollisjoner, tverrestetikk (mellom ord, bilde og musikk) og filmatisering. Elisabeth Oxfeldt er dansk lektor ved Institutt for lingvistiske og nordiske studier, Universitetet i Oslo. Hun har nylig utgitt avhandlingen Nordic Orientalism og artikler om H.C. Andersens Mulatten og «Nattergalen». Boken er utgitt av Fagbokforlaget i samarbeid med Landslaget for Norskundervisning (LNU).

Forlag Fagbokforlaget Landslaget for norskundervisning

Utgivelsesår 2006

Serie LNUs skriftserie (164)

Omtalt person H.C. Andersen

Språk Bokmål Flerspråklig Dansk Svensk