Havets stjerne

avskjed med gamle Irland

av (forfatter) og Inger Gjelsvik (oversetter).

Aschehoug 2005 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

En iskald vinterdag i 1847 legger skuta Havets stjerne ut på en reise til New York. Den forlater et Irland herjet av hungersnød og sosial urett. Om bord finnes hundrevis av flyktninger. Overfarten varer i 26 dager, mange skal dø og noen fødes. Vi møter blant andre en tjenestepike som bærer på en uutholdelig hemmelighet, Lord Merridith som flykter fra en konkurs, en mann som drømmer om å skrive romaner og en forfatter av revolusjonære ballader. Og midt blant dem sniker en morder seg rundt. Frittstående fortsettelse i Veien til Redemption falls.

En iskald vinterdag i 1847 legger skuta «Havets Stjerne» ut på en reise til New York fra et Irland herjet av hungersnød og sosial urett. Om bord finnes hundrevis av flyktninger. Vi møter en tjenestepike som bærer på en hemmelighet, en lord som flykter fra en konkurs, og en mann som drømmer om å skrive romaner. Alle trosser de Atlanteren i håp om et bedre liv. Og midt blant dem sniker en drapsmann seg rundt.
Gjennom personene får vi et sterkt og gripende bilde av det sultrammede Irland på 1800-tallet og den enorme utvandringen som fant sted. Samtidig føler man at forfatteren også berører vår egen tid.
Havets Stjerne er blitt en enorm suksess og er solgt i mer enn 600 000 eksemplarer bare i Storbritannia. To av O.Connors romaner er tidligere utgitt på norsk: Selgeren og Inishowen.

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788203207822

EAN 9788203207822

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted USA Irland

Han hadde en mer enn middels basstemme, noe Mulvey fant forbløffende hos en så tynn mann; når han sang, liksom buldret det i han som i en gammel cello.

• "Veien til Redemption Falls" av Joseph O'Connor
  • "Poltava - fortellingen om en hærs undergang" av Peter Englund
  • "Kongens kvinner" av Erling Pedersen
  • "Perserkrigene - det første verdensimperium og kampen om vesten" av Tom Holland
  • "Flukten" av Arthur Omre
  • "Baldassares rundreise" av Amin Maalouf