Havets arbeidere ; Kleopatra ; Pompeiis siste dager ; Jane Eyre

av (opprinnelig forfatter), H. Rider Haggard (opprinnelig forfatter), Edward Bulwer-Lytton (opprinnelig forfatter) og Charlotte Brontë (opprinnelig forfatter).

Egmont serieforl. 2011 Innbundet

Boken inneholder tegneserieutgaver av fire romaner. Havets arbeidere: Skildrer livet på øya Guernsey i Den engelske kanal. Kleopatra: Handler om det dramatiske livet til Egypts siste farao, Kleopatra. Pompeiis siste dager: Skildrer livet i Pompeii i dagene før vulkanutbruddet. Jane Eyre: Foreldreløse Jane vokser opp hos en fjern og følelseskald tante. Hun blir plassert på fattigskolen Lowood, der en nådeløs religiøs disiplin råder. Men Jane overlever uten å la seg knekke, og da hun senere får stilling som guvernante ved herregården Thornfield Hall, ser det ut til at livets lysere sider kan åpne seg.

Boka inneholder faksimileopptrykk av tegneseriebladet Illustrerte Klassikere nr 117-120. Victor Hugo skrev Havets arbeidere i sitt frivillige eksil i Den engelske kanal, og romanen er inspirert av øylivet og av Hugos tanker om menneskers skaperevne, utholdenhet og innsatsvilje. Henry Rider Haggards kunnskaper om Egypts siste farao Kleopatra er imponerende, men mysteriene rundt "nildronningen" består. Pompeiis siste dager (1834) er skrevet av Edward Bulwer-Lytton, "kalkunforfatteren" bak den etter hvert så kjente innledningen "Det var en mørk og stormfull natt". Pompeii var på Bulwer-Lyttons tid ikke til de grader utforsket som i dag, og han kunne dikte sin historiske roman ganske fritt, ut fra øyenvitnet Plinius' bevarte brev. Charlotte Brontë brukte i høy grad egne, og søstrenes, erfaringer til romanen Jane Eyre. Moren døde tidlig av kreft, og de seks barna ble oppdratt av sin strenge tante, Elizabeth Branwell.

Forlag Egmont serieforl.

Serie Illustrerte klassikere (30)