Havanna taxi

liv og løgn på det nye Cuba

Kagge 2022 E-bok

«Dra til Cuba,» sier turistene, «før det er for sent.» «Øya forandrer seg,» sier ekspertene. Men da den norske sosialantropologen Ståle Wig flyttet til Havanna og begynte å kjøre taxi, oppdaget han en annen historie.

Havanna Taxi er den sanne fortellingen om tre enkeltmennesker og en drosje, i skyggen av de store hendelsene på Cuba de seneste årene - tilkoblingen til internett, åpningen mot USA og Fidel Castros død.

Norjes, Linet og Catalina vil gripe mulighetene som nå oppstår. Norjes starter en blogg og kritiserer myndighetene, Linet øyner muligheten for å komme seg ut av depresjon ved å ta et kurs i bedriftsøkonomi, og partikvinnen Catalina vil slå seg opp som taxi-eier sammen med forfatteren. Snart merker de hvordan deres drømmer og initiativ støter mot gamle, inngrodde strukturer. Cubas store forandring er ikke hva den utgir seg for.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2022

Genre Personlige beretninger

Omtalt tid 2010-2019

Omtalt sted Cuba

Et ærlig bilde av et Cuba som kanskje ikke er i ferd med å endre seg som vi i vesten har trodd likevel. Jeg leste den parallelt med mitt første besøk i landet, og det anbefales. Gripende historier, og så godt fortalt at dokumentaren til tider føles som en roman. Nydelig håndverk.

Interessant om dagens Cuba, litt saktegående men godt fortalt

• "Ikke gråte - roman" av Lydie Salvayre
  • "Mine menn - roman" av Victoria Kielland
  • "Den franske fotografen" av Natasha Lester
  • "Detaljene - roman" av Ia Genberg
  • "Frihet, likhet, Island - en saga om en mann og et land i krise" av Mímir Kristjánsson
  • "I går" av Agota Kristof
  • "Blomsterdalen - roman" av Niviaq Korneliussen