Hav av tid

Gyldendal 2004 Heftet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO

Johan og Judith har vært skilt noen år, når datteren på seksten plutselig tar livet sitt. I årene etter skilsmissen har de knapt vekslet et ord. Natten før begravelsen møtes de endelig, og må snakke sammen. De må gjenoppleve det som en gang var. Kjærligheten, lidenskapen og sine sterke følelser for Ebba, som var et midtpunkt i begges liv. De må forsøke å forstå det uforståelige: Hvorfor døde kjærligheten, og hvorfor ville ikke Ebba leve lenger? © DnBB AS

Johan og Judith har vært skilt noen år da datteren deres på seksten plutselig tar livet sitt. I årene etter skilsmissen har de knapt vekslet et ord. Natten før begravelsen møtes de endelig og må snakke sammen. De må gjenoppleve det som en gang var, kjærligheten og lidenskapen. Og sine sterke følelser for Ebba, som var et midtpunkt i begges liv. De må forsøke å forstå det uforståelige: Hvorfor døde kjærligheten? Hvorfor ville ikke Ebba leve lenger? «Hun har maktet å skrive vakkert, klokt og med senket pekefinger om noe så sjokkerende og naturstridig som en ungjentes selvmord.»Berit Kobro, VG«Gripende, velskrevet og velkomponert bok om et skilt foreldrepar som tvinges til å se fortida i øynene etter datterens selvmord.»Øystein Rottem, Dagbladet«Imponerende.»Kjell Olaf Jensen, AftenpostenMerete Morken Andersen er født i Bergen i 1965. Hun er cand.philol. med hovedfag i litteraturvitenskap, og har også gått på forfatterstudiene i Bø og Bergen. I 1988 debuterte hun med punktromanen Fra, og siden har hun gitt ut romaner, dikt og sakprosa, samt redigert flere antologier. I perioden 1992-97 var hun redaktør for tidsskriftet Vinduet, og hun arbeider nå som forlagsredaktør.Levert av © DnBB AS

Utgivelsesår 2004

ISBN13 9788205328266

EAN 9788205328266

Serie Månedens bok

Lesenivå Voksen

Tildelt litteraturpris Kritikerprisen. Voksen 2002

Du var en sang som noen sang i meg. Noen må fortsette å synge den sangen, jeg kan ikke synge den selv. Syng den for meg.

En løgn kan være vakker en stund, ja faktisk kan en løgn ha sin helt egen glans, ulik noen annen, og den kan vare ganske lenge. Men så begynner den å råtne innenfra.

Etter at jeg hadde truffet Minna, var det som om jeg måtte dikte historien om Judith og meg på nytt. Jeg måtte skrive den om slik at den ga plass til Minna, selv i den tiden da jeg ikke kjente henne. Man må skape plass, også i fortiden, for den man elsker.

Det er mye mer problematisk å lengte etter seg selv enn etter en varm og vakker kvinne

Her er skjønnlitteraturen som eg les i 2010. Grei måte å føre oversikt på!

Uthevet tekst

• "Mandel - roman" av Merete Morken Andersen