Haukene

Aschehoug 2011 E-bok

Mariangela Nielsen, forsker ved NUPI og ekspert på nordområdene, advarer Statsministerens kontor om Norges nye og utsatte posisjon som vestens viktigste oljeland. Snart blir hun overvåket og forfulgt av farlige, ukjente menn. Afghanistan-veteranen Martin Mæle i Forsvarets Spesialkommando (FSK) får i oppdrag å samarbeide med CIA om å finne en forsvunnet prosjektleder ved Kongsberg våpenfabrikk, som har vært en nøkkelperson i utviklingen av en ny topphemmelig missilteknologi for USA. Mæle og Nielsen blir brikker i det storpolitiske spillet, og deres skjebnefellesskap bringer dem sammen i en kamp mot et nettverk av motstandere i politikk, næringsliv og organisert kriminalitet. Dette er den første romanen med Mariangela Nielsen.

ISBN13 9788203197697

EAN 9788203197697

Serie Mariangela Nielsen og Martin Mæhle (1)

Genre Agenter og spioner Thrillere

Omtalt sted Oslo Amsterdam

Har lest de fire første kriminalromanene til Stein Morten Lier. Catch som kom i 2004, var hans første kriminalroman og jeg synes hittil den har vært blant hans aller beste. Dette jeg nå har lest var sørgelige greier. "Haukene" hadde absolutt et bra innlagt "plott" men utstrekningen av det hele og alle gjentagelsene samt et dårlig fantasifullt språk ga meg en skikkelig nedtur. Hadde det ikke vært for at jeg er så prinsippfast at jeg ikke skal avbryte en bok, så hadde jeg nok avbrutt denne. Tenkte jeg nå skulle begynne på "Bunnen av himmelen", men det får nok bli en stund til! Det hadde nok hjulpet at det overlates litt mer til lesernes fantasi! Stein Morten Lier, du kan bedre!

• "De gode søstrene" av Leif Davidsen
  • "Varulvens død" av Craig Thomas