Harry, a history

2008 Heftet

Forfatteren tar leseren med på ei reise gjennom deler av Harry Potter-fenomenet, godt hjulpet av redaktører, agenter, forleggere, fans og ikke minst J.K. Rowling selv. Med litteraturliste.

Utgivelsesår 2008

Omtalt person J.K. Rowling

Mange voksne kom til Jo Rowling når hun signerte og fortalte at de likte bøkene hennes, mens andre var blitt observert med boken gjemt bak en avis på toget.

"Hva er det som foregår i denne boken? Dette er ikke Harry Potter. Jeg mener, det er Harry Potter, men dette er ikke Harry Potter. Det er så annerledes! "
Døren sa klikk og gikk opp bak meg, og Meg og Kathleen dukket opp. De så begge like forvirret ut som jeg. Det som hadde skjedd så langt, var at Harry hadde blitt en hylende drittsekk og hadde skjelt ut alle som noen gang hadde vært snille mot ham. Det var ikke noe som var magisk og lykkelig og fortryllet lenger. Harry var arrogant og kjepphøy og infantil, og gjorde og sa ting uten å tenke først, og alt i alt hadde han blitt en person jeg hadde liten interesse av å tilbringe åtte hundre sider samme med. Det kjentes ut som en desperant hadde sugd all glede ut av boken.

• "Harry Potter - en filosofisk trollmann" av Jørgen Gaare
  • "Harry Potter - filmmagi" av Brian Sibley
  • "Rumpeldunk gjennom tidene" av Kennilworthy Whisp
  • "Fabeldyr og hvor de er å finne - det opprinnelige filmmanuskriptet" av J.K. Rowling
  • "Magi - Septimus Heap" av Angie Sage
  • "Vinterjenter" av Laurie Halse Anderson