Harde tider

det nye arbeidslivet i Europa

Spartacus 2014 Heftet

Europa kan være på vei ut av den dypeste økonomiske krisen siden andre verdenskrig. Men samfunnet er ikke det samme som før. Den europeiske velferdsstaten er satt under press.
I mange land er lønninger og pensjoner kuttet. Faglige rettigheter kjempet fram over mange tiår er svekket eller fjernet, og fast jobb er i ferd med å bli unntaket for store grupper i arbeidslivet. Det sosiale sikkerhetsnettet er strammet inn i en tid der flere trenger det enn på lenge. En ny klasse vokser fram i arbeidslivet. De er de utsatte og sårbare - prekariatet.

Ingeborg Eliassen har vært reisende reporter i eurokrisen i nesten tre år. Hun har møtt mennesker i Tyskland, Hellas, Frankrike og Sverige som strever med å klare seg på de nye vilkårene.

Norge er ikke med i EU. Men i en global økonomi fins det ikke utenforland. Også den norske regjeringen er i full gang med å gjøre arbeidslivet mer "fleksibelt".

Europas harde tider kommer snart til en arbeidsplass nær deg.

Forlag Spartacus

Utgivelsesår 2014